♥ Jika bersama kita adalah Rasulullah ♥ Lau Kaana Bainana al-Habeeb ♥

ALHAMDULILLAH - (Opic & Amanda)

Qasidah Istighfar

Wednesday, September 8, 2010

SECANTIK-CANTIK WANITA


SECANTIK-CANTIK WANITA



Ahmad, an-Nasaie dan al-Hakim meriwayatkan daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah bersabda yang bermaksud, “Sebaik-baik WANITA ialah yang MENYENANGKAN seseorang lelaki apabila ia MELIHATNYA, yang TAAT kepadanya apabila ia MENYURUHNYA dan ia TIDAK MENYALAHI suaminya dengan sesuatu yang tidak menyukakannya pada DIRINYA dan HARTANYA.” (Riwayat Muslim)

Suami (lelaki) mana yang tidak bahagia melihat isterinya rapi, cantik dan punya tingkahlaku yang menyenangkan? Demikianlah RASULULLAH meletakkan isteri yang baik itu sebagai faktor kebahagiaan seseorang suami. Dengan perkataan lain ISTERI yang solehah akan menjadikan RUMAH ibarat SYURGA yang menenangkan HATI sesiapa sahaja yang BERNAUNG dibawahnya.

Kata Allah mengenai sifat-sifat isteri yang solehah, “Maka perempuan-perempuan yang baik (solehah) itu ialah yang taat (kepada Allah dan suaminya), dan yang memelihara (kehormatan dirinya dan apa jua yang wajib dipeliharanya) ketika suami tidak hadir bersama, dengan pemeliharaan Allah dan pertolongan-Nya.” (Surah an-Nisaa’: 34).

CANTIK bukan sekadar pada pandangan berdasarkan PENAMPILAN ZAHIRIAH semata-mata. Tetapi juga merangkumi BUDI dan AMAL IBADAT. Tetapi jika cantik paras rupa, ditambah dengan cantik budi pekerti, tentulah ia jadi bonus lumayan kepada sesiapa sahaja.


SUMBER: Majalah Nur_Hadis & Falsafah_m/s 54_MAC 2009

No comments: