♥ Jika bersama kita adalah Rasulullah ♥ Lau Kaana Bainana al-Habeeb ♥

ALHAMDULILLAH - (Opic & Amanda)

Qasidah Istighfar

Wednesday, September 8, 2010

MENCARI KEBERKATAN REZEKI


MENCARI KEBERKATAN REZEKI


Islam menuntut umatnya supaya berkerja dan berusha bebas daripada belenggu kemiskinan. Peringatan itu maha penting kerana kemiskinan sebenarnya boleh menggelincirkan IMAN seseorang.

Ini kerana bagi seeorang yang lemah imannya akan sanggup menggadaikan akidahnya dengan melakukan pekerjaan yang terlarang serta menuturkan kata-kata yang menolak KEBESARAN ALLAH dan sebaginya.

Manusia digalakkan mencari kerja yang halal, yang sekaligus akan menjadi IBADAT selagi dilakukan dengan niat yang baik dan tidak melanggar hukum-Nya.

Rezeki yang BERKAT adalah rezeki yang dicari dengan TITIK PELUH sendiri, bukan dengan cara menunggu pemberian orang lain seperti meminta sedekah, derma dan sebagainya. Apatah lagi jika tubuh badan masih kuat dan sihat, perbuatan MEMINTA-MINTA sebegitu amat DILARANG keras oleh Islam kerana ia merupakan perbuatan yang memalukan dan menghina Islam itu sendiri.

Malah Rasulullah sendiri memberikan peringatan mengenai perbuatan ini melalui sabdanya, “Seseorang yang terbiasa dengan MEMINTA-MINTA, dia akan datang pada hari kiamat tanpa secebis dagingpun di WAJAHnya.” (Riwayat Bukhari & Muslim).


SUMBER: Majalah Nur_Hadis & Falsafah_m/s 162_MAC 2009

No comments: