♥ Jika bersama kita adalah Rasulullah ♥ Lau Kaana Bainana al-Habeeb ♥

ALHAMDULILLAH - (Opic & Amanda)

Qasidah Istighfar

Friday, September 17, 2010

MERDEKA & HARI MALAYSIA 2010



MERDEKA & HARI MALAYSIA 2010

Salam Merdeka : 31 OGOS 1957

"Salam KEMERDEKAAN ke-53 buat semua warga Malasia. 1 MALAYSIA MENJANA TRANSFORMASI. Syukur...kita di negara aman makmur. Merdeka....Merdeka...Merdeka. Salam ingatan doa Al-Fatihah buat pejuang2 bermandikan darah membela negara kita 53 tahun lalu. Kami anak merdeka sentiasa berusaha mengekalkan sejarah perjuangan ini." :)

Salam Hari Malaysia : 16 SEPTEMBER 1963

“Selamat Menyambut Hari Malaysia 2010. (Sambutan besar-besaran buat kali pertama diadakan di Padang Merdeka, Kota Kinabalu, Sabah.) Semoga Malaysia aman, makmur, harmoni dan memiliki ekonomi yang sentiasa stabil.” :)

Sejarah Hari Malaysia

16 September 1963 – Upacara pengisytiharan Malaysia diadakan di Stadium Merdeka Kuala Lumpur. Pengisytiharan penubuhan Malaysia telah dibacakan oleh Perdana Menteri, Tunku Abdul Rahman dihadapan lebih kurang 30 000 rakyat Malaysia.

Sambutan Hari Malaysia kali pertama (2010)

Buat pertama kali kerajaan mengiktiraf Sambutan Hari Malaysia sebagai sambu

tan peringkat Kebangsaan (cuti umum kebangsaan). Dengan pengiktirafan ini, bermakna pada tahun-tahun akan datang semangat nasionalisme dan sentimen positif rakyat bukan hanya dilahirkan pada 31 Ogos tetapi juga bagi tarikh 16 September setiap tahun. Pada tahun ini (2010) juga, negeri Sabah sangat bertuah kerana dipilih sebagai tuan rumah pertama untuk Sambutan Hari Malaysia peringkat kebangsaan ini.


No comments: