♥ Jika bersama kita adalah Rasulullah ♥ Lau Kaana Bainana al-Habeeb ♥

ALHAMDULILLAH - (Opic & Amanda)

Qasidah Istighfar

Thursday, September 9, 2010

MERISIK_MEMINANG_MEMILIKI


MERISIK_MEMINANG_MEMILIKI
PERSIAPAN : 29.07.2010 (Khamis)

Seminggu sebelum merisik, aku ditemani sahabat serumah ku Merilyne Milton pergi menemui dealer yang tak putus asa memberikan ku semnagat untuk membeli kereta. Aku sekadar bertanya apa keperluan untuk membeli kereta. "Sediakan salinan IC, Lesen memandu dan 3 bulan slip gaji" kata Mr Kahirin Bador, dealer Produa merangkap jiran sebelah kampung ku (Kg Penagatan Laut / Mapua)


MERISIK : 05.08.2010 (Khamis)

Aku menyediakan salinan yang diperlukan dan menyediakan wang sejumlah RM500.00 untuk 'boking' kereta. Segaja ku pilih tarikh ini kerana mudah diingati. "Kereta tiada stok, tunggu dari kena hantar dari semenanjung. Saya jamin sampai hujung bulan ini, sebelum Hari Raya" kata dealer tersebut. Aku hanya tersenyum pada dealer. Sesekali aku memandang gembira dengan kakak ku Norhafizah dan sahabat ku Merilyne yang datang bersama ku.


MEMINANG : 10.08.2010 (Selasa)

Aku sekali lagi menemui dealer ku untuk berurusan mengenai deposit kereta sebanyak Rm5,000.00. Ketika itu aku ditemani kakak ku Norhafizah dan adik lelaki ku Adey Aizul yang kebetulan turun pekan untuk membeli buku rujukan sekolah. Aku cuma mampu menyediakan RM2,000.00 hasil dari simpanan ku yang tak menetu. RM1,000.00 dipinjam dari adik ku Masnijah yang kebetulah bertugas sebagai Guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT) di SMK Badin Tuaran selama 8 bulan. RM2,000.00 lagi dipinjam dari kakak ku Norhafizah. Mujurlah mereka sudi meminjamkan duit. Sebenarnya 'zero' deposit pun boleh juga, namun firasatku mengatakan deposit akan mengurangkan beban bayaran bulanan. Apapun kadar peratus loan bank telah meningkat berbanding tahun lalu, maka kadar bayaran bulanan ku agak meningkat berbanding perancangan kiraan tahun 2009. Pada tarikh ini juga aku perlu menandatangani loan bank yang telah lulus di Maybank. "Wah...banyaknya perlu ditandatangini. Tak silap aku, hampir 20 lebih tandatangan ku tertera pada borang-borang loan bank tersebut." desis hati ku.
"Bayaran bulan pertama termasuk stamp Hasil RM630.00. Dan bayaran bulan seterusnya RM610.00." demikian kata-kata dari pegawai bank yang terngiang-ngiang di minda ku hingga kini.


MEMILIKI : 03.09.2010 (Jumaat)

"Lepas solat Jumaat ambil kereta" kata dealer melalui mesej di telefon ku. Aku segera memberitahu kakak ku Norhafizah untuk turun bersama memandangkan kemahiran ku memandu semakin hilang kerana sudah 3 tahun tidak pernah membawa kereta setelah berjaya mendapatkan lesen kereta pada 11.11.2007. Kebetulan pula kereta kembara kakak ku masih di dalam bengkel kereta setelah dia mengalami kemalangan dua minggu sebelum ini, mujur hanya luka ringan sahaja. Sekitar jam 4.00 petang, aku bersama kakak ku dan ditemani suaminya menumpang kereta adik kepada suami kakak ku menuju ke premis Produa. Terlihat jelas sebuah kereta MYVI SE berwarna oren, manual. Setelah menandatangani borang, dealer menolong ku memasang nombor plate kereta ( SU3041B ) dan stiker 'Kenderaan Perdagangan'. Terasa dunia ku berbunga bahagia, "Yeazaa....tak sangka aku akhirnya memiliki kereta sendiri." aku tersenyum-senyum sendiri.

"Terima kasih pada kakak ku yang rajin menemani dan memahami. Terima kasih kepada adik ku Masnijah yang membantu. Terima kasih pada dealer ku yang baik hati menyediakan 'tinted' kereta ku. Dan...tahniah buat diri ku sendiri..hehehe." :)

1 comment:

Ce'gu JAERA said...

waahhhh,.. Tahniah jelo.. Ada suda keretanya.. mantapp. memang mula2 bawa kereta, kalau tak langgar apa2 memang tak sah... Hehe. nanti lama2 akan terer la tu..

Salam aidilfitri bersama kereta yang tersayang.