♥ Jika bersama kita adalah Rasulullah ♥ Lau Kaana Bainana al-Habeeb ♥

ALHAMDULILLAH - (Opic & Amanda)

Qasidah Istighfar

Saturday, June 4, 2011

KEJUTAN DRASTIK


KEJUTAN DRASTIK

Mata ku agak mengantuk namun masih bertahan. Inilah satu kelemahanku, bila mengantuk menguasai, boleh saja terlena di mana-mana. Namun ku lawan rasa mengantuk dengan mempercepatkan sedikit kelajuan pemanduan kereta ku. Rasa mengantuk juga membuatkan fokus ku terhadap pemanduan agak berkurangan namun masih terkawal.

Entah bagaimana aku boleh lupa melihat cermin belakang, walhal biasanya aku gemar menjeling pada cermin depan kereta ku untuk memerhatikan kehadiaran kereta yang mengekori ku. Fokus ku cuma tertumpu pada sebuah motor yang berada dihadapan ku. Kelajuan ku hanya sekitar 70KM/jam di belakang motor tersebut.

Setelah memastikan tiada kereta di arah bertentangan jalan, aku mengambil ruang untuk masuk ke ruang kanan jalan selepas aku memberikan isyarat lampu ke kanan. Tiba-tiba satu kejutan drastik menyapa ku. Bukan sekali tapi berkali-kali.

"Tit...Tit..Tit...Titttttttttttttt."

Mata ku membuulat, perasaan ku berdebar sangat kencang. Kawalan stering ku terhoyong hayang, sukar di kawal kerana amat terkejut lebih menguasai. Aku memutar stering ke kiri namun kelajuan ku menghampiri motor dan hampir saja melanggarnya. Dengan pantas, aku memutar semula ke kanan. Sekali lagi hon kuat menyapaku. Aku terpaksa ke kanan semula.

"Titttttt....tittttttttttttttttttttttt"

Aduh...sukar di kawal....dengan kelajuan hampir 80KM/jam dan tersepit pula antara motor (kiri) dan sebuah kereta Myvi hitam yang mula memasuki lorong di sebelah kanan ku. Aku melepaskan sekikit minyak, untuk menurunkan kelajuan sebelum masuk semula ke lorong kiri jalan untuk memberi laluan kepada kereta Myvi hitam yang seperti mengganas dibelakang ku. Perasaan stress hadir mendadak menyerang ku. Kejutan drastik daripada hon yang berulang kali membuatkan aku naik marah.

"Aduhhhhhhhhhh....apa punya orang. Sudah saya bagi signal mau masuk lorong kanan, takkan tidak nampak? Main hon kuat-kuat dan balik-balik lagi. Hampir kemalangan. Iskkkk...muda-mudahan kau kemalangan sana....sembarang jak mau hon kuat-kuat." Aku menyumpah sesuka ku hati ku. Ya, kerana stress dan kemarahan ku, aku sekuka hati menyumpahnya. Sempat ku perhatikan nombor plat kereta Myvi hitam tersebut, namun tak sempat di hafal dek kerana aku berkali-kali menyumpahnya dalam hati.

Ketika kejadian itu, aku membawa bersama dua murid sekolah ku yang baru habis perkhemahan Motivasi UPSR dan Pertosains dengan kerjasama Perpustakaan Keningau Sabah. Dua nyawa ku bawa bersama dalam ketera Myvi ku. Andai ada kemalangan berlaku, harus bagaimana ku hadapi keluarga mereka? Sekali lagi aku menyumpah dengan geram, rasa sangat marah diperlakukan sedemikian.

Aku cuba meletakkan situasi di tempat Myvi hitam. Mungkin saja situasinya ingin cepat sampai ke destinasinya disebabkan keadaan terdesak? Tapi tidakkah dia melihat tanda isyarat ku. Mengapa tidak memberi laluan kereta yang berada di hadapan, malah disergah dengan hon berkali-kali? Adakah aku juga silap kerana tidak melihat cermin untuk memastikan ada kereta di belakang ku???

Aduh.....kereta MENGGILA...hilang semua semangat ku diterbangkan bersama sergahan hon bertubi-tubi itu. Mujur saja, aku segera mendapatkan fokus dan pemanduanku tidak terhoyong hayang selepas membentuk huruf 'W' ketika kejadian itu. Namun hati ku masih sakittttttttttt......sakit dengan perbuatan kereta Myvi hitam tersebut.

Kenapa harus hon banyak kali hingga amat mengejutkan aku??? Apakah kereta belakang lebih di dulukan dari kereta hadapan??? Aduh, mana silapnya ni??? Aku menyambung sumpahan ku...maafkan aku Myvi hitam....itu saja yang mampu ku lakukan ketika aku geram dengan tingkah mu. Siapa kau??? Huhhhh...langsung tak ku kenal...apapun perbuatan mu amat terkesan di hati....tak bolehkan bertolak ansur sikit???

Aduhhhhhhhhhhh....aku menjadi stress seketika. Niatku untuk ke Kota Kinabalu esok hari menjadi semakin pudar. Aku mula takut menggambarkan situasi berada di lorong perjalanan yang jauh dan berbukit bukau sepanjang perjalanan dari Keningau ke Kota Kinabalu tersebut.

Catatan Peristiwa: 05.06.2011_Ahad_2.10petang_Jalan Lurus Apin-Apin dari pekan Keningau ke SK Merampong.

2 comments:

Daud said...

he3...nasib baik ko fah ndak race kejar myvi hitam tu...he3

JaLiFaH BinTi MuHaMiN said...

Eheheeee...ya Del..ada jua sy kejar jap...terus dia race potong lori besar d depan lagi....sy saja jak main kejar jap...padahal mau jak sy langgar.....opsss....ndak lah sempai macam tu bah. :D