♥ Jika bersama kita adalah Rasulullah ♥ Lau Kaana Bainana al-Habeeb ♥

ALHAMDULILLAH - (Opic & Amanda)

Qasidah Istighfar

Thursday, June 23, 2011

SOLAT ITU TIANG AGAMA


SOLAT ITU TIANG AGAMA

Salah satu peristiwa penting yang sewajarnya diambil perhatian ialah peristiwa PENSYARIATAN ibadat SOLAT LIMA WAKTU pada malam Israk & Mikraj. Ibadat solat difardukan kepada umat Islam melalui pensyariatan secara LANGSUNG daripada ALLAH kepada RASULULLAH di Sidratul Muntaha TANPA penurunan WAHYU dan perantaraan JIBRIL.

Pensyariatan SOLAT secara langsung daripada Allah sekali gus mengangkat MARTABAT dan NILAI solat di SISI ALLAH. Solat adalah TIANG AGAMA, sesiapa MENDIRIKAN SOLAT maka dia MENDIRIKAN AGAMA. Sebaliknya sesiapa MENINGGALKAN SOLAT bermakna MERUNTUHKAN AGAMA.

Pendek kata, PERUMPAMAAN IBADAT SOLAT dalam kehidupan Muslim ibarat SUNGAI MENGA
LIR di depan rumah yang kita mandi lima kali sehari bagi MEMBERSIHKAN DIRI. Ini perumpamaan dibuat RASULULLAH bagi menggambarkan KELEBIHAN SOLAT.


Daripada Abu Hurairah r.a., Nabi s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya AMALAN PERTAMA seseorang hamba yang dihisab pada hari KIAMAT ialah SOLATnya." ( HR Abu Daud dan al-Tirmizi )


Ayat 42 & 43 di dalam surah Al-Muddaththir, مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ. قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ
Maksudnya: Apakah yang menyebabkan kamu dimasukkan ke dalam NERAKA SAQAR? Mereka menjawab, “Kami dahulu BUKAN daripada golongan orang-orang yang BERSOLAT”.


Abu Qatadah r.a menceritakan bahawa beliau dengar Rasulullah s.a.w. bersabda : "Allah berfirman, 'Hai Muhammad! Aku telah MEWAJIBKAN LIMA KALI SOLAT SEHARI sehari semalam bagi umatmu. Aku telah berjanji dengan diriKu barang siapa mengerjakan SOLATnya pada waktunya, maka dia akan dimasukkan ke dalam SYURGA. Umatmu yang tidak menjaga solatnya tidak termasuk dalam perjanjian ini". (Riwayat Abi Daud dan Ibnu Majah).

Sumber: http://www.bharian.com.my/bharian/articles/TafsirAyat_Israk_Mikrajbuktikukuhkehidupandiakhirat/Article
:
http://lenggangkangkung-my.blogspot.com/2010/07/solat.html

No comments: