♥ Jika bersama kita adalah Rasulullah ♥ Lau Kaana Bainana al-Habeeb ♥

ALHAMDULILLAH - (Opic & Amanda)

Qasidah Istighfar

Friday, June 17, 2011

JANGAN KERANA TUAH


JANGAN KERANA TUAH

Bila seseorag itu berjaya, kita selalu katakan, "Emm...dah tuah dia". Tapi tahukah kita bahawa kita tidak boleh menganggapnya sebagai tuah semata-mata dan menganggap kejayaan yang dicapai disebabkan tuah yang datang bergolek atau kerana takdir anda bertuah hari itu.

Jika ke[ercayaan ini dipegang, bimbang jika menjurus kepda tahyul dan percaya kepada kuasa, selain diri sendiri dan kuasa Allah swt.

Firman Allah yang bermaksud:

"Sesungguhnya Allah akan membela akan orang-orang yang beriman, sesungguhnya Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang khianat lagi tidak bersyukur." - Al-Haj : 38.

Oleh itu, usahlah kita bergantung pada nasib atau tuah semata-mata sebaliknya berdoalah kepada Allah agar murahkan rezeki untuk kita. Ingatlah bahawa Allah itu adalah penolong kaum Mukmin dan tidak ada satu kuasa pun yang dapat mengalahkan-Nya.

"Jika Allah menolong kamu (mencapai kemenangan) maka tidak ada (sesiapa pun) yang akan dapat mengalahkan kamu dan jika Ia mengecewakan kamu, maka siapakah yang akan dapat menolong kamu sesudah Allah (menetapkan yang demikian)? Dan (ingatlah) kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman itu bertawakal (berserah diri)." - Al-Imran : 160.

Sumber: Hadis & Falsafah_Majalah NUR_ m/s 70_September 2009

No comments: