♥ Jika bersama kita adalah Rasulullah ♥ Lau Kaana Bainana al-Habeeb ♥

ALHAMDULILLAH - (Opic & Amanda)

Qasidah Istighfar

Saturday, May 22, 2010

RASA RESAH GELISAH


RASA RESAH GELISAH


'Hurmm...' ada keluhan yang amat berat terluah. Kenapa dengan hati ini?

"Ada sesiapa merasai apa ku rasa?? Iya... 'RASA RESAH GELISAH' ? "

Jika dilayan perasaan ini...boleh pening dibuatnya. Kerja terhenti-henti. Begitu hebat penangan resah gelisah ini. Seolah-olah diragut segala tenaga yang ada dalam diri, lemah dibuatnya. Iya...seperti kata-kata yang prnah ku dengar ini :

"Mandi tak basah...tidur tak lena..makan tak kenyang..kerja lambat nak siap." Ehehheheh...apa-apa saja lah yang berkaitan dengannya.

"Bila kita cinta seseorang, kita akan selalu ingat dengan mereka." kata Akhbar di Astro Oasis, pengacara di satu rancangan astro Oasis. Sempat pula telingaku menangkap ayat itu. Walhal dia sedang menceritakan CINTA pada PENCIPTA. Aku?? Erm....mungkin cinta yang satu lagi...opsssss...memalukan. Tak apalah...aku berbicara buat muhasabah diriku. Berusaha menganalisis kegelisahan HATI.

"Ya Allah...sesungguhnya HATI ku ini anugerah Mu. Kenapa aku dikurniakan kegelisahan ini? Ada satu tahap kepala ku akan terasa sangat berat memikirkan kegelisahan ini. Sampai bila harus begini Ya Allah??" Persoalan ini sering berteka-teka dalam hati ku dan ku adukan pada DIA yang maha MENGETAHUI.

"Hurmmm....TERKURUNG dalam ruangan minda. TINDAKAN pula dibius oleh KEGELISAHAN yang entah berpunca dari mana. Esok masih banyak yang perlu diselesaikan." Itu kata-kata ku yang telah ku luahkan dua hari lalu. Aku berusaha lari dari kegelisahan ini...tapi hanya rasa "PENING" yang menyerang dan mengheret keletihan fikiran hingga aku perlu tidur awal.

"Aku dibius cinta..." seorang teman memberi respon terhadap ayat ku. Aku hanya tergelak dan tidak berkata apa-apa... seolah-olah tak mengakuinya....padahal jauh disudut hati aku mengakuinya. Huhhh...penat minda ku diserang kegelisahan ini. Dimana harus ku lontarkan perasaan ini??

Aku tahu...jawapannya mungkin BERTERUS TERANG dan BERBINCANG. Namun aku sudah mengambarkan sesuatu KEGAGALAN dan RASA MALU pasti menguasai diri. Walhal itu aku PENDAMkan sahaja. Namun...kesannya kini...RESAh...GELISAH...LEMAH...PENING dan macam-macam. Kadang terasa SEBAK di dada.

"Tolongggggggggggg...." pasti tiada siapa dapat menolong ku melainkan diri ku sendiri. Tak apa lah....aku harus bersabar memerangi perasaan yang satu ini. Walau penat...walau lemah...walau gelisah...semoga dapat ku lalui dengan tenang.

"Aduhhhhhh....Ya Allah...hanya Engkau yang maha mengetahui...ringankanlah beban perasaan ini. Permudahkanlah urusan hidup ku Ya Allah...Amin."

Sesungguhnya ada rasa SERIK untuk ku ulangi curahan rasa sayang yang pernah ku alami suatu ketika dulu buat seseorang yang pernah ku sayangi. Serik itu disebabkan aku telah DIUJI dengan PERPISAHAN yang menyakitkan hati. Dan kesannya aku kini semakin SUKAR membuka pintu hatiku, (Mungkin juga sudah pandai MEMILIH).

Namun buat seseorang yang baru tiga tahun ku kenali ini...seolah-oleh terdapat sinar yang membuatkan aku sentiasa tersenyum untuknya...sentiasa gembira dengannya...walhal si dia yang ku maksudkan mungkin tidak menyedarinya.

"Apa lagi yang perlu ku lakukan??? Melainkan PASRAH...kerana bimbang usahaku menemui kegagalan lagi. Dan....terpaksalah diriku BERPERANG dengan kegelisahan ini berbekalkan KESABARAN dan DOA yang tak putus-putus." :-(

Diary Abstrak seorang pencinta: Leyfah82_3.00 petang_23.052010 (Ahad).

No comments: