♥ Jika bersama kita adalah Rasulullah ♥ Lau Kaana Bainana al-Habeeb ♥

ALHAMDULILLAH - (Opic & Amanda)

Qasidah Istighfar

Friday, March 12, 2010

PENDAPATAN EKSTRA KU


Pendapatan Ekstra Ku



Seperti biasa jika ada latihan tempatan Askar Wataniah, aku akan segera mempersiapkan pakain loreng ku. Mencari stokin, berry, pangkat, gates, beg loreng, baju dan seluar loreng serta 'bell' untuk kelengkapan pakaian seragam loreng ku. Awal pagi aku akan membersihkan diri, mempersiapkan diri dan sarapan pagi sebelum bertolak menaiki bas sekitar jam 7.45 pagi.

Masa bagi latihan pada tahun ini berubah sedikit dari latihan tahun lalu (2009). Tahun lalu latihan tempatan akan diadakan setengah hari pada hari Sabtu (petang) dan satu hari pada hari Ahad. Pada tahun ini latihan akan diadakan sehari suntuk pada hari Sabtu dan setengah hari pada hari Ahad (petang).

Tahun lalu hujung minggu ku akan dihabiskan bersama rakan-rakan di kem Charlie Keningau dengan mengikuti latihan selama 4 minggu (Sabtu dan Ahad) dalam sebulan. Elaun juga lebih banyak diterima sekitar RM400.00 sebulan termasuk elaun perjalanan. Bermula pada tahun ini latihan dikurangkan iaitu hanya dua minggu latihan. Dengan berkurangnya jam latihan, maka berkuranglah juga elaun yang akan diterima iaitu sekitar RM200.00 sebulan termasuk elaun perjalanan.


Bagi yang memiliki kerjaya tetap sepertiku, elaun ini sedikit sebanyak dapat membantu menampung perbelanjaan lain yang diperlukan. Tapi bagi anggota lain yang tidak mempunyai pekerjaan tetap, pastinya elaun yang berkurang ini turut menjatuhkan moral mereka untuk menghadiri latihan tempatan. Apapun, rasa bersyukur itu menyebabkan mereka tetap mengikuti latihan tempatan yang diadakan. Maklumlah mereka (lelaki dan perempuan) terdiri daripada lepasan SPM atau belia yang masih lagi tercari-cari arah pencarian rezeki.

Kekuatan (kehadiran) anggota Askar Wataniah yang hadir ke latihan tempatan pada hari ini mencecah 70 orang anggota. Kehadiran bulan lalu agak tinggi iaitu sekitar 80 orang. Berbanding tahun 2009, kekuatan anggota hanya mencapai sekitar 35 orang. Pengambilan rekrut baru pada tahun lalu yang mendapat sambutan menggalakkan telah meningkatkan lagi jumlah kekuatan anggota yang hadir pada tahun ini. Tahun ini (2010) khabarnya akan dibuat pengambilan secara tertutup sahaja dan tidak akan dihebahkan iklan seperti tahun lalu.



Sebentar tadi sudah kelihatan dua orang remaja/belia perempuan dan seorang remaja/belia lelaki mendaftarkan diri untuk menyertai anggota sukarela Askar Wataniah. Kesibukan mereka berurusan dengan kerani diselang selikan pula dengan bunyi anggota sukarela yang lain sedang sibuk membuat latihan kawad kaki. "kiri..kanan..kiri..". Cuaca panas sejak akhir-akhir ini pasti menguji kesabaran mereka berdiri dibawah terik panas matahari. Segalanya dilakukan semata-mata untuk mendapatkan elaun.

Aku uplak...ermm...tengah menaip sesuatu untuk dikongsikan bersama pembaca. Heee...kebetulan pangkat ku sebagai Leftenan Muda membolehkan aku sekadar memantau anak-anak buah melaksanakan latihan kawad kaki atau sesi pembelajaran yang yang dilakukan di pondok. Kadang-kadang sibuk menguruskan surat-menyurat. Apapun perbezaan pangkat pegawai (LTM) dan LLP (lain-lain pangkat) tidak sekali-kali menimbulkan rasa tinggi diri dalam diri ku. Ye lah...dah saiz ku rendah dan kecik.....ahahhaha.

Malah aku sebenarnya bersyukur kerana berpeluang menyertai anggota Askar Wataniah. Pada pendapatku, aku sebenarnya tak layak menganggotai sukarela kerana saiz fizikal ku agak rendah, namun kesungguhan ku semasa d IPTA (Universiti Malaysia Sabah) dulu telah menarik minat staf Askar PALAPES UMS untuk terus membantu ku menyertai PALAPES (Pasukan Latihan Pegawai Simpanan). Dan hasilnya aku berjaya mendapat tauliah Leftenan Muda daripada Yang Dipertuan Agong pada 14 Mei 2005 d UiTM, Shah Alam, Selagor. Hingga kini aku masih terus mengaktifkan diri sebagai tanda rasa syukur diberi peluang menyertai PALAPES dahulu.

Kini sudah genap 5 tahun aku mengikuti latihan tempatan bagi Rejimen 507 Askar Wataniah. Dan aku sudah menguruskan penyambungan latihan selama 5 tahun lagi sehingga tahun 2015. Kadangkala latihan ku ini dipertikaikan sekiranya aku berkeluarga (berkahwin) kelak.

"Kalau bujang, senanglah pergi latihan. Tapi kalau sudah kahwin mesti susah sikit tu kan." kata salah seorang teman. Aku senyum sambil berfikir-fikir.

Namun segalanya bergantung pada perbincangan mahligai keluarga yang dibina nanti. Sekiranya latihan ini tidak menggangu perjalanan hidup berkeluarga, mungkin aku masih mengaktifkan diri. Dan sekiranya aku telah terikat dengan tanggungjawab, pastinya aku akan memilih untuk melaksanakan tanggungjawab yang lebih penting.

Apapun perjalanan ku sepanjang mengikuti latihan tempatan ini sedikit sebanyak mendedahkan ku pada persekitaran lapisan masyarakat yang terdiri dari pelbagai kaum. Mereka terdiri daripada ibu bapa atau remaja/belia yang masih bujang dan ingin mencari pendapatan lebih. Aku amat seronok dapat berbual-bual dengan mereka. Kenangan terindah bersama mereka ialah keteka mereka meraihkan hari ulang tahun kelahiran ku yang ke -27 pada tahun 2009. Mereka semua amat menghormati ku dan aku sendiri sentiasa berusaha meghormati mereka juga. :D

2 comments:

irfan said...

sedapnya kek tu arh!
Tahniah ada juga sampingan...

JaLiFaH BinTi MuHaMiN said...

Iya...hehehhe. TQ...ni Irfan macam anak cikgu Zali jak ni. Wah...ikut jejak bapa arrr...buka blog...mantap gitu... :)