♥ Jika bersama kita adalah Rasulullah ♥ Lau Kaana Bainana al-Habeeb ♥

ALHAMDULILLAH - (Opic & Amanda)

Qasidah Istighfar

Monday, March 29, 2010

ETIKA BERDOA


ETIKA BERDOA

BERDOA adalah JAMBATAN yang menghubunkan kita dengan Allah dengan lebih akrab. Allah itu Maha Mengasihani, Maha Mendengar dan Maha Pemurah. Mohonlah kepada-Nya dari hatimu yang TULUS dan SUCI. BERGANTUNGLAH kepada Allah kerana Dia lah yang Maha Mengetahui segala-galanya.


Ketahui juga ADAB-ADAB BERDOA:

Menyebut nama-nama Allah yang INDAH seperti Al-Hakim (Yang Maha Bijaksana), Al-Karim (Yang Maha Mulia), Al-‘Alim (Yang Maha Mengetahui), Al-Halim (Yang Maha Penyantun), Al-Hayyu (Yang Maha Hidup), Al-Qayyum (Yang Maha Terus Mengurus makhluk-Nya) dan lain-lain lagi.

1. Tidak berlebih-lebihan dalam berdoa.

2. Memilih waktu paling utama misalnya waktu sahur, ketika sujud, petang Jumaat, hari Arafah.

3. Memahami maksud doa yang dipohon.

4. Menggunakan suara yang LEMBUT dan PERLAHAN.


Firman Allah yang bermaksud:

“Hanya milik Allah asma’ul husna, maka bermohonlah kepada-Nya dengan menyebut asma’ul husna itu dan tinggalkanlah orang-orang yang meyimpang daripada kebenaran dalam (menyebut) nama-nama-Nya..” (Al-A’raf:180)

BERSUNGGUH-SUNGGUH apabila BERDOA – Janganlah sesekali kita berkata, “saya sudah banyak kali berdoa tetapi belum dimakbulkan-Nya”. Sebaliknya terus berdoa tanpa PUTUS ASA.

Sabda Rasulullah s.a.w bermaksud:

“Dan seseorang di antara mu akan dikabulkan selagi tidak tergesa-gesa, dimana mengatakan: Saya sudah sering BERDOA tetapi belum diakbulkan juga”.

Hadis & Falsafah_Majalah NUR_M/S 64_Februari 2010

No comments: