♥ Jika bersama kita adalah Rasulullah ♥ Lau Kaana Bainana al-Habeeb ♥

ALHAMDULILLAH - (Opic & Amanda)

Qasidah Istighfar

Saturday, March 27, 2010

HIKMAH SIKAP JUJUR (MOTIVASI CINTA)


MOTIVASI CINTA -HIKMAH SIKAP JUJUR


Jika niat Anda bercinta semata-mata untuk merasa bahagia kemudian dari rasa bahagia tu Anda niatkan untuk beroleh suntikan motivasi untuk bersemangat dalam apa jua yang Anda lakukan, Anda sedang menarik cinta yang membahagiakan. Sebaliknya, jika Anda bercinta semata-mata mahu melengkapkan keperluan biologi juga didorong oleh nafsu, cinta tak bertahan lama. Mungkin akan berakhir dengan sengsara!.


Dua sebab mengapa ramai orang berkahwin memilih untuk berpisah adalah kerana sudah tidak ada persefahaman, tidak ada kejujuran. Anehnya, orang yang banyak duit pun ramai jugak yang bercerai-berai simply sebab sudah tidak percaya dengan kejujuran pasangan.


Duit bukan persoalan. Cinta adalah komitmen dua hati. Selagi dua hati tu saling jujur antara satu sama lain, perkara-perkara berkaitan akan mengikut secara automatik dengan sendirinya. Ini termasuk sikap toleransi, sikap pemaaf dan sikap bertimbang rasa.


Kita sebagai manusia berisiko untuk cepat berubah, sama ada berubah ke arah kebaikan atau berubah ke arah keburukan (tanpa kita sedari). Untuk mengelakkan sikap anda berubah menjadi sikap negatif, minta pasangan Anda mengkriti perubahan negatif Anda kemudian anda pula kena latih diri untuk menerima setiap kritikan yang Anda terima.

Ubah diri, bina peribadi.
"Carilah cinta Ilahi pasti akan bertemu dgn cinta sejati… Insya-Allah"


“Perkahwinan dibina atas dasar hati dan tanggungjawab… kemudian ditambah dgn rasa kasih dan sayang”.


Dipetik daripada: iMotivasi.com

4 comments:

etuza said...

salam.
bercerai...yg menjadi mangsa ialah anak2. Cuku saya kasihan pada anakyang ditinggalkan.

JaLiFaH BinTi MuHaMiN said...

W'salam...iya....cian anak2 yang masih lagi perlukan perlindungan dan kasih sayang mak bapa. Semoga keluarga sejahtera dan bahagia la hendaknya... ;)

Ampuan Awang said...

... sikap abstrak antara kaum adam dan hawa sukar hendak diramal perbuatannya; luahan dari mulut mereka langsung tiada mengenang susah senang, suka duka hidup sebaik saja talaq terlepas sama ada sengaja ataupun disengajakan...

JaLiFaH BinTi MuHaMiN said...

Mr AA: Iya...setuju ngan kamu...berabis buat yang 'terbaik'...tapi masih ada yang kelihatan 'tidak sempurna'.