♥ Jika bersama kita adalah Rasulullah ♥ Lau Kaana Bainana al-Habeeb ♥

ALHAMDULILLAH - (Opic & Amanda)

Qasidah Istighfar

Tuesday, September 8, 2009

NENEK KU PERGI BUAT SELAMANYA


09.09.2009 (Rabu) – 01.20 pagi


“Jalifah, hari ni berapa tarikh?” tanya kawan ku Faridah Hanum.
“09” jawab ku.
“bulan?” ia bertanya lagi.
“09” jawabku lagi.
“tahun?” tanyanya lagi
“2009. Oh…skang 09.09.2009” aku segera faham apa yang dimaksudkannya.
“Kenapa” aku bertanya sahabat serumahku itu.
“Cantik tarikh hari ini” jawabnya.
“Ya la kan. Emmm..apa peristiwa yang menarik ya??” kami saling tersenyum.
“Kalaulah saya declare tarikh ni dengan..tuttt…mesti best kan” aku saja-saja berangan.

Aku tercari-cari apa peristiwa pada tarikh ni. Rasanya kosong sahaja. Tetiba hatiku digerakkan untuk membaca sms dalah handphone. Satu sms dari kakak kedua ku, Kak Juhasia.

“Salam Ipa. C nenek pantai baru meninggal suda. Baru yang jam 11 lebih tadi”.

Opsss…aku bagai tak sanggup membaca sms tu, tapi itulah hakikatnya. Allah dah nak ambil nyawa yang dipinjamkannya. Lemah seketika ku rasakan. Apa harus ku katakan?? “Ina…opsss…nenek ku bukan beragama Islam. Emm…moga rohnya tenang dan damai di sana” bisik hatiku.

Baru hari Isnin lepas (07.09.09) ibuku menelefon ku dan memberitahu mengenai nenek ku yang tidak dapat bercakap sepatah perkataan pun. Ibuku berpesan agar aku segera mengkhabarkan berita sedih itu kepada makcik ku yang kebetulan bertugas sebagai tukang masak RMT SK Merampong. “Mak…sabar aarr”, itu saja yang dapat ku katakan kepada ibu ku.

Dalam kesibukan ku melayan karenah muridku di kelas tahun 5 Amanah, aku mengambil jua kesempatan menelefon makcik ku yang sudah berada di rumahnya (sekitar KG Merampong). Ku khabarkan pesanan ibu ku yang bersuara cemas itu. Dapat ku bayangkan kesedihan ibu ku melalui suara lemas di hujung telefon. Ibu ku merupakan anak pertama daripada 7 orang adaik beradik, 4 perempuan dan 3 lelaki (Salimah, Gendu, Petina, Lewin, Keniwon, Paina & Pailina ).

Selepas habis menunaikan solat tarawih di surau Kg Merampong sekitar 8.45 malam tadi, aku sempat berbual dengan sepupuku Norasmila @ Nana yang sedang menghadapi UPSR 08 hingga 10.09.2009. Ku bertanyakan persiapannya untuk menghadapi UPSR dan sempat ku bertanyakan khabar ibunya yang juga merangkap makcik ku.

“Semalam makbapa balik lewat malam dari Kg Pantai Baru. Dorang p tengok nenek.” Sepupuku yang comel dan cerdik itu memberi penjelasan padaku.

“Oh ya ka…nenek sakit kuat sudah. Dia ndak boleh bercakap sudah tu.” Aku turut memberi info yang ku ketahui.

“Oh ya, selamat menempuhi UPSR besok”, sempat ku beri kata-kata sokongan buat sepupuku sebelum kami berpisah.

Kini aku masih merenung diriku. Jam sudah menunjukkan jam 1.30 pagi. Mataku terasa segar, hatiku berasa amat sayu. Aku mengimbas kembali detik-detik kenangan bersama nenek perempuan sebelah ibuku itu. Aku masih mengingati detik kesihatan yang dialami nenekku. Ia kelihatan cergas dan badannya berisi pada tahun 2004. Ketika itu umurku sekitar 24 tahun. Aku sempat mengambil gambar nenekku bersama “tapai manis” yang dibuat oleh ibuku khas untuk nenek ku itu. “Iti no tambalutku : Inilah kawan saya” kata nenek ku selepas aku merakamkan gambarnya bersama sebotol tapai manis.

“Penyayang sungguh mak saya. Disediakan makanan kegemaran ibunya semasa Hari Raya. Padahal, ibuku tidak pernah membuat tapai selama kami berada dirumah.” hatiku berbisik sendirian.

Setelah gambar nenek ku itu siap dicuci, aku telah menyimpannya di sebuah bingkai gambar yang dibeli di kedai RM2. Aku telah memberikan gambar nenekku itu seperti mana yang telah dipesannya. Segaris senyuman tergambar semasa aku menyerahkan gambarnya yang telah siap ku bingkaikan.

Demikianlah kisah yang ku ingati bersama nenek ku empat tahun lepas. Kini aku berusia 27 tahun. Nenek ku kini telah pergi meninggalkan semua insan yang masih menyayanginya. Aku tidak mungkin dapat bertemunya lagi di dunia ini. Masihkah ada kesempatan untuk aku melawat jasadnya esok sebelum dikebumikan? Tambahan pula, esok UPSR masih dilaksanakan dan aku tidak terlibat untuk menjaga peperiksaan tersebut. Tapi…aku tak mempunyai kereta untuk bergerak dengan segera ke KG Pantai Baru. Dengan menaiki bus mini, perlu tunggu sehingga bus penuh penumpang, barulah boleh bergerak ke destinasi. Ahhh…itu ku rasakan pasti gagal, mustahil aku sempat mengejar waktu ke kampung nenek ku itu.

“Apapun…aku patut mencuba untuk esok hari. Siapa tahu…usaha ku itu nanti menghasilkan kejayaan yang tak dijangka” hatiku berbisik sendirian.

Aku tamatkan coretan ku ini sekitar jam 2.21 pagi. Terasa berat mataku. Aku kuatkan jua semangatku untuk menyiapkan coretan ku ini. Dan kalau berkesempatan akan ku sematkan coretan ku ini ke dalam blog ku sebagai tatapan kenangan dan muhasabah diriku sendiri. Tambahan pula, sekitar jam ini aku perlu bersiap untuk sahur dan berpuasa esok hari.

No comments: