♥ Jika bersama kita adalah Rasulullah ♥ Lau Kaana Bainana al-Habeeb ♥

ALHAMDULILLAH - (Opic & Amanda)

Qasidah Istighfar

Thursday, September 17, 2009

MOYANG KU DAN NENEK KU


MOYANG KU DAN NENEK KU (Keluarga sebelah emak) – 17.09.09 (Khamis)

Moyang perempuan keluarga sebelah mak ku bernama BUTIRID BTE GURAT. Dilahirkan pada tahun 1912 dan telah meninggal pada 26.02.1994. Beliau berbangsa DUSUN. Suaminya bernama LINTAK, berbangsa CINA. Namun khabar carita yang disampaikan buatku, moyang lelaki LINTAK telah hilang semasa zaman perang dunia kedua. Ketika itu orang Jepun datang memasuki kawasan Tambunan dan Keningau. Moyang perempuan diarahkan pergi melarikan diri terlebih dahulu oleh moyang lelaki kerana moyang lelaki mengemaskan barang. Setelah lama menunggu moyang lelaki tak muncul-muncul lagi. Ada khabar yang mengatakan, orang Jepun ketika itu amat benci pada orang cina. Mereka akan membunuh orang cina dan menjadikannya hidangan makanan. Kisah itu dibuktikan oleh nasib jiran moyang saya yang mana suaminya dipinjam sementara oleh orang Jepun yang datang. Selang sehari, orang Jepun tersebut datang membawa dulang yang berisi tangan yang direbus dan masih memakai cincin. Demikianlah kisah yang sempat ku ikuti daripada cerita ibuku.

Nenek ku bernama ROSALIA ALAN LINTAK. Ia dilahirkan pada tahun1940 dan telah meninggal pada 08.09.2009 kerana keradangan hati yang disebabkan alcohol. Mendiang nenek ku telah dikebumikan tidak jauh dari kubur moyangku di tanah perkuburan Kg Pantai Baru. Peristiwa yang tidak disangka ialah setelah nenek meninggal dunia, kami baru mengetahui nenek mempunyai simpanan wang di dalam peti kayu sebanyak RM7850.00. Wang tersebut terdiri daripada wang RM50.00 yang disusun kemas dan terdapat juga wang kertas RM100.00 design lama. Ssalang anggap itu berlaku disebabkan enek selalu mengatakan ia tidak mempunyai wang untuk ke hospital. Dengan adanya wang itu, upacara pengkebumian nenek dapat dijalankan dengan lancar dan baik. Keranda bernilai RM1400.00 dan kalin salib RM50.00 telah dibeli. Persiapan pinggan berharga RM280.00 juga telah dibeli bagi menyediakan makan kepada saudara mara yang datang dari jauh.

Adik beradik ibuku seramai 7 orang (4 perempuan dan 3 lelaki). Seramai 3 beradik perempuan yang telah memeluk islam. Kami yang beragama islam hanya memerhatikan upacara bacaan doa pada jasad nenek sehinggalah mayat nenek dimasukkan ke liang lahad pada jam 2.30petang (09.09.09_Rabu). Mujurlah aku tiba agak awal di rumah nenek iaitu sekitar jam 11.00pagi, aku telah menaiki teksi dari pekan Keningau ke Kg. Pantai Baru. Seandainya aku terlewat datang, sudah pasti aku tidak sempat melihat jenazah nenek ku buat kali terakhir. Seperti biasa, setiap upacara pengkebumian, ada saja hidangan makanan untuk menjamu saudara yang datang dari jauh. Dan tak ketinggalan beberapa buah tajau berisi tapai turut dihidangkan. Aku cuma menjadi pemerhati dari jauh kemeriahan mereka menikmati hidangan.

Sebelum bergerak pulang ke Kg Penagatan Ulu, aku sempat mengambil mangga dihalaman rumah nenek. Wah…mangga kelapa 3 biji dan 1 biji mangga besar yang ku lupa namaya telah ku perolehi dari sepupu ku yang tinggal bersama nenek. Aku dan keluarga bergerak balik ke Kg Penagatan Ulu sekitar jam 5.00 petang kerana kami akan berbuka puasa pada jam 6.19 petang.

2 comments:

Anonymous said...

bagusnya masih mengikut susur galur famili...sy pun ada moyang datang dari cina pastu kawin sama orang sini..arwah bapa sy yg banyak study pasal family tree kami tp sayangnya catatan dia hilang ntah ke mana..keep up the gud work!~

Jalifah Muhamin said...

Iya....hehhehe...kebetulan saja ni saya terbaca dan ingat. Sementar ingat...tu yang saya tulis. Boleh buat rujukan nanti. Hee. :D