♥ Jika bersama kita adalah Rasulullah ♥ Lau Kaana Bainana al-Habeeb ♥

ALHAMDULILLAH - (Opic & Amanda)

Qasidah Istighfar

Sunday, February 19, 2012

LOKASI SI BORA


LOKASI SI BORA

BORA, nama panggilan kucing kesayangan adikku Anis. Hobi si Bora adalah tidur dan tidur lagi. Sesekali sahaja kelihatan ia suka bermain. Selebihnya memilih untuk tidur, makan dan membuang najis di kotak berpasir yang telah disediakan oleh 'mama Anis'. Gelaran 'mama' telah diberikan oleh ibuku kerana Anis sangat megasihi kucing peliharaannya. Segala keperluan kucingnya seperti makanan, tempat membuang najis dan memandikan kucing selalu disediakan dengan baik.

Dimana-mana Anis bermalam, akan diusahakan kucingnya turut serta mengikutinya. Itu semua dilakukan demi menjaga kebajikan kucing-kucing kesayangannya. Termasuklah di rumah guruku. Setelah meminta kebenaran membawa kucingnya, Bora dimasukkan ke dalam kotak agar ia tidak berkeliaran di dalam kereta ku sepanjang perjalanan pulang.

Seperti biasa Bora akan membiasakan dirinya dengan lokasi baru. Hidung Bora bergerak-gerak menghidu suasana tempat baru. Kemudian Bora akan memilih lokasi tempat tidurnya. Biasanya Bora akan tidur di atas tilam dan di atas beg rakan ku. Tapi entah bagaimana, sedang aku asyik melayari internet, Bora naik di atas meja dan meninjau-ninjau kawasan. Situasi Bora dibiarkan sahaja sehinggalah Bora memilih untuk berdiri di atas rak yang ku letakkan modem streamyx.

Bora memulakan hobinya tidur dengan asyik bersebelahan dengan modem streamyx yang berhaba. Ya, lagaknya seperti manusia yang tidur berbekalkan haba untuk memanaskan badan. Sedikit demi sedikit modem streamyx terensot dan akhirnya jatuh ke bawah apabila Bora mencari kedudukan selesa.

"Bukkk.." akhirnya modem streamyx tersebut jatuh juga. Apa perlu dibuat...errmmm, biarkan sahaja si Bora dengan keselesaannya. Kecomelannya membuatkan aku memilih untuk membiarkan sahaja si Bora bermaharajalela dengan lokasi barunya.

Sesekali aku teruji dengan sikap selambanya apabila turun daripada pembaringan. Dengan lagak sopan perlahan akan dipijak papan kekunci komputer riba ku. Maka berderetlah huruf yang ditaip secara automatik di atas skrin komputer. Itu masih boleh dimaafkan. Jangan sahaja mengeluarkan bau-bauan kentut ketika melintas dihadapan ku kerana kentut juga adalah salah satu sifat unik si Bora.

^__^

No comments: