♥ Jika bersama kita adalah Rasulullah ♥ Lau Kaana Bainana al-Habeeb ♥

ALHAMDULILLAH - (Opic & Amanda)

Qasidah Istighfar

Saturday, May 14, 2011

Nota Ringkas Ceramah : MENANGIS TAKUTKAN ALLAH


Nota Ringkas Ceramah : MENANGIS TAKUTKAN ALLAH

14.05.2011_Sabtu_Tajuk:♥ Menangis Takutkan Allah ♥ _Ustaz Kazim Elias Alhafiz

- TAKUT kepada ALLAH...kita makin hampir dengan ALLAH. Kita takut AZAB Allah.

- Bagaimana takut ALLAH.....(1) guna akal fikiran (2) Betapa besar kuasa Allah.

- Jika kamu melihat dan mendengar batu2 dan pasir2 seta makkhluk alam berzikir...nescaya kamu tidak akan KETAWA TERBAHAK-BAHAK.

- Setiap hari ALLAH beri rasa TAKUT, tapi manusia tak ambil tahu. Contohnya KEMATIAN, berlaku setiap hari....tapi ada yang tidak takut selagi dirinya tidak menerima nasib yang sama.

- ULAT - Esok....ulat ini yang akan memakan badan ku (MATI). Suatu hari akan jadi tulang temulang. (Muhasabah diri = Tafakur = Berfikir )

- Kita selalu mengadu....ANAK kita selalu lawan kita. Jawapannya, kerana ibubapa dan anak tak bangun SOLAT ditengah MALAM. (Solat Tahajud melembutkan hati dan kekuatan hati).

- Kata2 DIWANI: Dikeheningan malam...tafakur di kesyahduan..merindui janji mu Tuhan...Ku titiskan Air mata...moga terangkat penghijab kalbu. ( Tafakur = berfikir).

- ‎"Ditengking suami...ditampar isteri...dijerkah ibubapa....diumpat dan difitnah orang lain" <---- membuatkan HATI

- 70 kali nabi beristighfar...dan 100 kali meminta maaf kepada Allah pada setiap hari.

- Cegah anak2 keluar bercampur jantina lelaki dan perempuan.

- SUKA-SUKA itulah yang membawa DUKA.

- ‎"Mereka mengkaji keindahan ALAM tetapi sayang tidak mengkaji SIAPAKAH yang menjadikan ALAM itu."

- Manusia yang CERDIK ialah mereka yang berfikir dua tiga lapis.

- Siapa yang benarkan KAHWIN 2-3-4 isteri??? ALLAH yang izinkan. Manusia tak kaji hikmah disebaliknya.

- Hikmah...kahwin 2-3-4, menimbulkan SEMANGAT baru pada semua isterinya (isteri muda dan isteri tua).

- ♥ "Jangan terus BANTAH apa yang TUHAN buat." ♥

- Manusia yang paling BIJAK ialah mencari PAHALA apa yang ALLAH beri. Contoh membeli telekung dan sejadah lebih untuk meminjamkan kepada tetamu yang hadir.

- ‎"Aku adakah DOSA pada dia (si MATI)"?? Sambil membisikkan doa Al-Fatihah.

- Cara kurangkan dakwah dakwi, berilah selalu KEMAAFAN. Jangan cari dan buat salah pada orang.

- Orang yang menangis tengah malam (taubat) tak akan masuk neraka. Namun solat wajib tetap ditunaikan.

- Suami tak akan sanggup buat JAHAT pada isteri yang solat TAHAJUD di tengah malam.

- Orang yang kena kuat bangun malam ialah PEMIMPIN-PEMIMPIN. Nabi Muhammad sentiasa membangunkan isteri-isterinya untuk solat Tahajud bersama-sama.

- Orang yang ada penyakit KANSER, cubalah solat Tahajud setiap malam, insyaAllah penyakitnya akan sembuh.

HADIS:

Pernahkah Anda menangis -dalam keadaan sendirian- karena takut siksa Allâh Ta’ala? Ketahuilah, sesungguhnya hal itu merupakan jaminan selamat dari neraka. Menangis karena takut kepada Allâh Ta’ala akan mendorong seorang hamba untuk selalu istiqâmah di jalan-Nya, sehingga akan menjadi perisai dari api neraka. Nabi Shallallâhu 'Alaihi Wasallam bersabda:

“Tidak akan masuk neraka seseorang yang menangis karena takut kepada Allâh sampai air susu kembali ke dalam teteknya. Dan debu di jalan Allâh tidak akan berkumpul dengan asap neraka Jahannam”.[Diriwayatkan oleh Imam Tirmidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan
shahih.]

Syaikh Muhammad bin Shâlih al-‘Utsaimîn rahimahullâh berkata,

“Wahai saudaraku, jika engkau menyebut Allâh Ta’ala, sebutlah Rabb-mu dengan hati yang kosong dari memikirkan yang lain. Jangan pikirkan sesuatu pun selain-Nya. Jika engkau memikirkan sesuatu selain-Nya, engkau tidak akan bisa menangis karena takut kepada Allâh Ta’ala atau karena rindu kepada-Nya. Karena, seseorang tidak mungkin menangis sedangkan hatinya tersibukkan dengan sesuatu yang lain. Bagaimana engkau akan menangis karena rindu kepada Allâh Ta’ala dan karena takut kepada-Nya jika hatimu tersibukkan dengan selain-Nya?".

7 Orang Yang Akan Diberi Naungan

Daripada Abu Hurairah r.a. dari Nabi s.a.w., sabdanya, "Ada tujuh macam orang yang akan diberi naungan oleh Allah dalam naungannya pada hari tiada naungan melainkan naungan Allah itu sendiri, iaitu"

1. imam yang adil,
2. pemuda yang tumbuh (sejak kecil) beribadat kepada Allah 'Azza wa jalla,
3. seseorang yang hatinya terpaut kepada masjid-masjid
4. dua orang yang saling cinta-mencintai kerana Allah, keduanya berkumpul atas keadaan yang sedemikian serta berpisah pun atas keadaan yang sedemikian
5. seseorang lelaki yang diajak oleh wanita yang mempunyai kedudukan serta kecantikan wajah, lalu ia berkata: "Sesungguhnya saya ini takut kepada Allah," (ataupun sebaliknya yakni yang diajak itu ialah wanita oleh seorang lelaki),
6. seseorang yang bersedekah dengan suatu sedekah lalu menyembunyikan amalannya itu (tidak menampak-nampakkann ya), sehingga dapat dikatakan bahawa tangan kirinya tidak mengetahui apa-apa yang dilakukan oleh tangan kanannya
7. seseorang yang ingat kepada Allah di dalam keadaan sepi lalu melelehlah airmata dari kedua matanya."

Sumber Rujukan hadis:


NOTA:
Terima kasih buat sahabat saya DJ Anakeningau atau Mohd Izhar Saibin yang tidak jemu-jemu berkongsi ceramah online yang sangat bermanfaat. Semoga success selalu di bidang pengacaraan di Radio Online Cahaya FM : http://www.cahayafm.net . ^__^

No comments: