♥ Jika bersama kita adalah Rasulullah ♥ Lau Kaana Bainana al-Habeeb ♥

ALHAMDULILLAH - (Opic & Amanda)

Qasidah Istighfar

Friday, May 27, 2011

MIMPI DAN AIR MATA


MIMPI DAN AIR MATA

Aku berlari lagi. Seorang lelaki mengejar ku. Segera ku ambil beberapa ketul kayu kecil dan ku baling ke arah si dia. Balingan yang sama di terima untuk ku.

Tiba-tiba seorang perempuan berumur 40 an melintas berhampiran kami dan menegur ku.

"Kenapa main balin-baling ni..?" Sapanya sambil tersenyum seolah-olah turut ceria melihat kami bergurau senda seraya terus berlalu meninggalkan kami.

Saya dan dia hanya terseyum sahaja. Tiada kata-kata daripada kami. Mata ku menatap ceria wajah lelaki itu.

"Alangkah cerianya dan gembiranya kita." Aku senyum lagi menatap si dia. Tiada bicara daripadanya. Dia hanya tersenyum memandang ku. Aku membalasnya dengan senyuman lagi.

"Tapi dia kan sudah berumah tangga???" Aku mula kembali pada rasional fikiran ku. Sejurus itu juga senyuman ku pudar menatapnya.

"Sayangnya, keceriaan ini tak kan mampu mengembalikan perhubungan seperti dahulu. Dia sudah memiliki dunianya sendiri." Terasa sesuatu memberat di kerongkong ku. Ada rasa sebak teramat meresapi seluruh perasaan hati ku. Kaca-kaca jernih bersinar di mata ku dan akhirnya menitis juga cecair jernih bernama 'air mata'. Aku menangis tersedu-sedu, menangis semahunya.

Dalam sedu sedan, aku segera kembali membawa diri ku agar lebih rasional.
"Kenapa perlu sedih lagi?" Aku menyoal diri ku sendiri. Aku segera berlari dari lorong kesedihan hinggalah aku tersedar di alam nyata.

"Aduhhhhh...mimpi saja rupanya." Namun sempat ku rasakan ada titisan air mata di kedua-dua sudut mata ku. Segera ku hapuskan air mata itu dengan tangan kanan ku.

Aku menoleh jam dinding rumah ku dan jarum jam menunjukkan tepat jam 3.00pagi. Kesegaran ku muncul tiba-tiba dan aku berfikir seketika dengan mimpi aneh ku. Kenapa aku tiba-tiba bermimpi tentangnya. Ada rasa tak senang dan menafikan mimpi-mimpi tersebut. "

"Masakan ada lagi...semuanya kan sudah lama berlalu..Iskkkkk...." Aku sedaya upaya menyambung tidur ku memandangkan aku masih tidak suci untuk menunaikan solat.

Catatan peristiwa: 27.05.2011_Jumaat_3.00 pagi.

PERKONGSIAN HADIS MIMPI:

TIDAK BOLEH MEMBERITAHU PENFASIRAN MIMPI

1307 - Hadis Ibnu Abbas r.a katanya: Sesungguhnya diceritakan kepada beliau bahawa pada suatu hari ada seorang lelaki datang kepada Rasulullah s.a.w dan berkata:

Wahai Rasulullah, sesungguhnya semalam aku bermimpi melihat segumpal awan yang menitiskan minyak sapi dan madu. Kemudian aku melihat orang ramai menadahkan tangan mereka pada titisan tersebut, ada di antara mereka yang mendapat banyak dan ada pula yang hanya mendapat sedikit. Lalu aku melihat seutas tali yang terikat dari langit sampai ke bumi. Di situ aku melihat engkau (baginda) memegang tali tersebut lalu engkau (baginda) naik ke atas. Kemudian ada seorang lelaki memegang tali tersebut setelah engkau (baginda) naik ke atas. Kemudian ada pula seorang lelaki lain memegang tali tersebut namun terputus, tetapi setelah disambung, lelaki itu dapat naik ke atas.

Abu Bakar berkata: Wahai Rasulullah, demi bapaku dan demi Allah, izinkanlah aku untuk menjelaskan mimpi tersebut.

Rasulullah s.a.w bersabda: Jelaskanlah.

Abu Bakar berkata: Segumpal awan tersebut bererti awan Islam. Manakala titisan yang berupa minyak sapi dan madu adalah al-Quran dari segi manis dan kehalusannya. Kemudian orang ramai yang menadahkan tangan mereka pada titisan tersebut bererti orang-orang yang banyak menghayati kandungan al-Quran dan orang-orang yang sedikit penghayatannya terhadap al-Quran. Adapun seutas tali yang terikat dari langit sampai ke bumi adalah kebenaran yang engkau (baginda) bawa. Engkau (baginda) memegang tali tersebut lantas Allah mengangkat engkau (baginda) dengan tali itu. Kemudian setelah engkau (baginda) naik, ada pula seorang lelaki yang memegang tali tersebut dan naik dengan tali itu. Kemudian ada pula seorang lelaki lain yang memegang tali tersebut, namun terputus dan setelah disambung barulah beliau naik ke atas dengan tali itu.

Oleh itu, ceritakanlah kepadaku, wahai Rasulullah. Demi bapaku menurut engkau (baginda), apakah penjelasanku itu tepat atau tidak?

Rasulullah s.a.w bersabda: Sebahagian yang kamu jelaskan itu ada yang tepat dan sebahagian darinya ada yang salah.

Selanjutnya Abu Bakar mengatakan: Demi Allah, wahai Rasulullah, ceritakanlah kepadaku, di manakah letaknya kesalahanku?

Baginda bersabda: Kamu jangan banyak bersumpah.

Sumber Hadis: http://www3.pmo.gov.my/WebNotesApp/hadism.nsf/23bbdee64ca987b148256a41002edbd1/c5d33fdf3d724f5448256a800026af19?OpenDocument


1 comment:

Anonymous said...

mimpi itu kan bygn pemikiran..klu byk fikir psl ss2 boleh smpi jd tmimpi.jgn byk2 fikir psl org tu ya..ehehe