♥ Jika bersama kita adalah Rasulullah ♥ Lau Kaana Bainana al-Habeeb ♥

ALHAMDULILLAH - (Opic & Amanda)

Qasidah Istighfar

Saturday, January 1, 2011

6 JAWAPAN


6 JAWAPAN

(1) Siapakah nama anda yang sebenar?

- Nama sebenar adalah JALIFAH BINTI MUHAMIN.
- Nama ini diberikan oleh pakcik Tambisan yang telah kembali ke rahmatullah.
- Mak saya pernah kata, nak bagi nama 'Siti Jalifahwati' tapi bapa saya kata, perkataan 'wati' tak bagus. Nama saya dikekalkan kepada 'Jalifah' sahaja.

(2) Pernah tak anda jatuh cinta? (ceritakan sikit)

- Jatuh cinta? Sungguh cinta ini sangat luas...cinta pada diri, cinta ibu bapa, cinta keluarga, cinta sahabat dan yang paling penting mencintai Allah dan kekasihnya Nabi Muhammad s.a.w.
- Apapun bila menyebut cinta....sering saja difokuskan pada cinta insan terhadap insan yang lain. Pertama kali saya merasakan cinta pada seseorang ketika di sekolah rendah. (Iskk...itu cinta kanak2 barangkali...sekadar suka2..tiada luahan.)
- Zaman sekolah menengah pula berbeza, saya bertemu dengan insan yang meluahkan rasa suka/cinta, tapi tiada kesudahan. Sama juga kisahnya hingga di universiti.
- Dan kini saya belajar....CINTA... tidak lah seindah yang disangka. Malah cinta sering datang menguji diri. Benarlah lirik lagu UNIC (Keroncong Kasih Sayang) ni: Jangan mudah melafaz kasih, Kasih itu pada siapa? Jangan mudah melafaz sayang, Sayang itu untuk siapa Jangan mudah melafaz cinta, Cinta itu pada yang Esa. Cintakan bunga, bunga kan layu. Cintaka manusia kan pergi.

(3) Apakah yang anda cintai buat pertama kalinya?

- Apa yang saya cintai pertam kalinya? Rasanya, saya sangat cintakan ibu saya sejak kecil. Ibu bagaikan malaikat buat saya. Jarang sekali menyakiti saya sejak kecil kecuali saya bersalah. Malah mendidik saya dengan kata-kata lembut. Tiada paksaan, hanya pujukan selembut kata-kata rasional. Ibu tak memanjakan saya malah mengajar saya lebih berdikari dan berfikir panjang. "Sayang mama.." (TQ Allah...atas kurniaan seorang ibu yang baik.)

(4) Sukakah anda dengan kelebihan yang ada pada diri? (nyatakan kenapa?)

- Suka dan sangat bersyukur dengan apa yang ada. Hanya kelebihan dalam diri ini sahaja yang membawa diri saya sentiasa bersyukur dan yakin dengan kurniaan Tuhan. (Apa kelebihan saya ya? Mungkin apa yang anda nampak, itu saja kelebihan saya.)

(5) Pernah tak anda menangis dalam kesedihan? Apa yang anda lakukan?

- Pernah. Hidup ni tak lengkap tanpa merasai kesedihan. Dari rasa sedih itu ada saja yang kita fahami dan pelajari. Bila terlalu sedih, saya kembalikan segala rasa ini pada sang PENCIPTA. Sungguh segala rasa ini hadir daripada-NYA....perasaan kurniaa-NYA. Selain itu, saya kongsikan masalah dengan sahabat baik dan ibu saya. Saya selalu yakin kalau doa seorang ibu itu makbul.

(6) Sekiranya anda dalam kegembiraan, apakah yang anda akan ingat untuk ucapkan?

- "Syukur alhamdulillah ya Allah".
- Sungguh sesuatu yang mengembirakan itu juga adalah kurniaan Allah.
- Terima kasih juga buat insan-insan di sekitar saya yang terlibat secara langsung atau tidak hingga membuatkan saya memiliki rasa gembira.


Nota: Terima kasih buat sahabat saya, Jumadil Haruna / http://gen2merah.blogspot.com/ kerana sudi tag saya untuk soalan2 ini. Sesekali kita bertanya pada bisikan hati yang terdalam apa jawapan jujur yang terdetik. Hehehe.. ^_^

No comments: