♥ Jika bersama kita adalah Rasulullah ♥ Lau Kaana Bainana al-Habeeb ♥

ALHAMDULILLAH - (Opic & Amanda)

Qasidah Istighfar

Thursday, November 19, 2009

DIAM KETIKA DI MAKI LEBIH MULIA


DIAM KETIKA DI MAKI LEBIH MULIA

Ibn Ajilan daripada Said Almagburi daripada Abuhurairah berkata: Ada seorang memaki Abu Bakar Assiddiq ketika Rasulullah duduk, maka Nabi SAW diam, begitu juga Abu Bakar mendiamkan diri. Kemudian ketika orang itu berhenti memaki dan diam, Abu Bakar menjawab, maka segera Nabi SAW bangun dari tempatnya. Maka dikejar oleh Abu Bakar sambil berkata, “Ya! Rasulullah, dia memaki-maki saya dan engkau diam, ketika saya jawab, tiba-tiba engkau bangun pergi?”

Jawab Nabi SAW: “Sesungguhnya malaikat mengembalikan semua makian orang itu kepadanya ketika engkau diam dan ketika engkau menjawab kembali makian itu, maka pergilah malaikat itu dan duduk syaitan, maka saya tidak suka duduk di tempat duduk bersama syaitan.”

Kemudian Rasulullah SAW bersabda, “Tiga macam semuanya hak. Tiada seorang yang dianiaya lalu memaafkannya kerana mengharap redha Allah melainkan pasti ditambah kemuliaan oleh Allah.”

“Tiada seorang yang membuka jalan meminta-minta kerana ingin bertambah kekayaan, melainkan ditambah kekurangan (kemiskinan) oleh Allah dan tiada seorang yang memberi sesuatu ikhlas kerana Allah, melainkan di tambah banyak oleh Allah Ta’ala.”

(Sumber: Abullait Assamarqandi, Tanbihul Ghafilin).

Surat Khabar : BERITA HARIAN (Agama), M/S 33, 19.11.2009 (Khamis).

No comments: