♥ Jika bersama kita adalah Rasulullah ♥ Lau Kaana Bainana al-Habeeb ♥

ALHAMDULILLAH - (Opic & Amanda)

Qasidah Istighfar

Saturday, April 21, 2012

LANGKAH TERAKHIR DI BUMI KENINGAU

LANGKAH TERAKHIR DI BUMI KENINGAU




Langkah akhirmu di bumi Kayu Manis terakam bersama masa sekitar jam 10.35 pagi. Entah bila lagi kakimu berpeluang berpijak pada tanah jauh di pedalaman ini? Ada sayu membuai hati. Ternyata pertemuan yang dekat hanya setahun cuma. Semoga masih ada pertemuan di lembarah hari yang akan datang. Selamat jalan teman, semoga berjaya apa yang diimpikan. Terima kasih hadiah mu sempena genap usia ku di bulan April, pasti bermakna buat diri ini. Semoga hidupmu sentisa dilimpahi rahmat Allah swt. ♥ Aina Amidin ♥ ^__^



"Happy Birthday Lifah" katanya sambil menghulurkan sebuah buku dalam bakul plastik hijau muda yang jernih. 'Cara Terindah Untuk Mati Tersenyum', tajuk buku yang unik dan menarik.


"Nah, ambil ini, rajin-rajin simpan duit ya" katanya lagi sambil menghulurkan sebuah tabung berbentuk rumah.

"Baik, mana duitnya" sengaja aku menggoncang-goncang tabung yang diberi dan dia tersenyum sahaja.



Dia kelihatan tabah untuk pergi meninggalkan daerah Keningau. Aku yang akan ditinggalkan pula amat terasa kepergiannya. Banyak cerita yang mahu dikongsi bersama. Apakan daya, masa terlalu singkat, perancangan pertemuan pula dibuat pada akhir masa. Aduh...peristiwa ini mengejut bust diri ku.


Enjin bas telah dihidupkan dan dia segera mengambil kedudukan di kerusi nombor 4. Aku masih tercegat dan duduk diam dalam kereta myvi ku. Walaupun aku tidak lagi melihatnya dalam bas, namun aku sengaja menanti bas bergerak dan pergi meninggalkan ku. 


Tiba-tiba leherku berasa berat. Ada sedih yang tidak tertahan dan air mata mengalir jua. "Selamat jalan teman yang baik hati, semoga berjaya dan berbahagia selalu" aku membisikkan doa buat dirinya.

Bunyi mesej telefon bimbit ku berbunyi:

"Syukran Lifah atas segala kebaikannya. Hati-hati memandu ya. Salam penuh rindu dari saya. Jaga diri, iman dan amal ya."

"Jangan sedih-sedih ya. Dunia memang tempat kerap adanya perpisahan sebab dunia itu destinasi 'pertemuan'. Di mana ada pertemuan, pasti akan ada perpisahan. Heee :D. Semoga Allah permudahkan segala urusan kita."

"InsyaAllah, bumi Keningau akan tetap di ingatan. Ada rezeki dan peluang akan datang lagi. Mohon maaf salah silap juga ya... :)"

Itu antara mesej dan pesanan yang ku sukai dari teman ku ini. Dia selalu memberikan kata-kata yang baik dan positif, semoga dirinya sentiasa dirahmati Allah. ^__^




2 comments:

daud said...

seronok ada kwn sebaik itu...he3...

JaLiFaH BinTi MuHaMiN said...

Benar... ^___^