♥ Jika bersama kita adalah Rasulullah ♥ Lau Kaana Bainana al-Habeeb ♥

ALHAMDULILLAH - (Opic & Amanda)

Qasidah Istighfar

Sunday, April 8, 2012

DIA MENCARI PENAWAR


DIA MENCARI PENAWAR

"Sepasang matanya terbuntang melihat syiling. Suhu badannya naik tiba-tiba. Mimpinya untuk keluar dari situasi bermasalah bagai tidak pernah selesai. Dalam mimpinya, seorang wanita tua kerap mengajarnya untuk keluar daripada masalah namun kegagalan sering ditemuinya. Badannya lelah menghadapi mimpi sehingga bepuluh kali dia memusingkan badannya ke kiri dan ke kanan. Demamnya kini memaksa dirinya untuk bangun. Langkahnya terhoyong hayang mencari peawar di sepertiga malam. Kasihan dia....semga beroleh kesembuhan..." (Catatan_3.15 pagi_9 April 2012_Isnin).

9 April 2012_Isnin_2.30 petang

Seorang temannya S, yang sudah lama tidak bersua tiba-tiba datang melawat dia. Dia masih terlantar di atas tempat tidur di ruang tamu. Walaupun siang hari dipaksanya menjadi seorang yang sihat dan berkerja seperti biasa, namun riak wajahnya menampakkan kebohongan. Dia sedang menanggung derita suhu panas yang menjadi-jadi pada ruang kepalanya. Wajah dan kulit kepalanya terasa kebas dek rasa panas yang tidak tertahan. Genap 8 biji panadol ditelannya sejak dua hari yang lepas.

"Mungkin kau keteguran...siapa tahu, benda halus ini memang wujud" temannya membuka cerita.

"Ada lebih baik kau cari penawar melalui ayat Al-Quran" temanya mencadangkan penawar.

Sempat si dia menawarkan agar temannya sendiri membacakan air penawar namun ditolak mentah-mentah oleh sahabatnya.

"Kau mesti kuat, jangan asyik mengeluh dengan rasa panas" bisiknya memberikan semangat.

"Nah amalkan ini pada segelas air, buat dengan yakin, semoga cepat sembuh" sahabatnya mengakhiri perbualan sambil menyerahkan sekeping kertas yang tertulis susunan bacaan ayat suci Al-Quran dan terus berlalu meminta diri.

(1) Al-Fatihah-7 kali,
(2) Ayat Qursi-1 kali,
(3) Surah 3 Qul-1 kali,
(4) Selawat-10 kali.

Alhamdulillah, kebetulan dia masih hafal semua surah yang dimaksudkan oleh sahabatnya. Dia segera berwuduk, duduk bersila menghadap kiblat dengan segelas air putih yang dicampurkan dengan sedikit air zam-zam dan dua biji panadol. Suaranya beralun sekadar kedengaran dengan jelas dihadapan gelas berisi air. Agak aneh ketika dia menggenapkan bacaan surah Al-Fatihan yang ke-7 kali, seluruh bulu roma ditengkuknya sedikit menggerbang. Dia meneruskan sahaja bacaan sehingga habis.

Seusai bacaan dia menyapu sedikit air ke bahagian kepala dan tengkuk sebanyak 3 kali dan terus minum sehingga air digelasnnya habis. Tegukan terakhir hampir menjadi muntahan akibat rasa kurang suka pada rasa panadol yang agak pahit. Alhamdulillah, dia memujuk dirinya untuk berdiri dan tidak menghabiskan masa dengan tidur yang memenatkan.

Semoga Allah membantunya...amin.


No comments: