♥ Jika bersama kita adalah Rasulullah ♥ Lau Kaana Bainana al-Habeeb ♥

ALHAMDULILLAH - (Opic & Amanda)

Qasidah Istighfar

Thursday, April 7, 2011

KAMI TAK SEMPAT BESAR


KAMI TAK SEMPAT BESAR

Catatan peristiwa_08.04.2011_Jumaat_7.50pagi.

Seperti biasa jadual kelas Pendidikan Sivik & Kewarganegaraan ku bermula pada jam 7.20-8.80pagi, matapelajaran awal dan pembuka untuk sesi persekolahan. Aku masuk agak awal ketika itu. Sengaja ku lakukan untuk mengembil sedikit waktu menyemak buku latihan murid yang tidak sempat ku semak semalam dek kerana asyik berbual dengan rakan-rakan skype.

Pagi itu juga aku mebuat kelainan dalam sesi p&p (pembelajaran & pengajaran). Biasanya ketika mengajar aku akan berdiri sambil berjalan di sekitar kelas sambil memberi penerangan kepada murid. Kali ini aku cuba duduk di meja sambil melontarkan suara maksimum ke arah hampir 30 orang murid di kelas 5A.

Ku akui ada kelemahan guru duduk sambil mengajar. Nun jauh di bahagian belakang, terdapat seorang dua murid yang masih leka memandang ke arah lain, bukan memandang ku. Segera ku panggil nama murid yang berkenaan. Atau aku diam seketika, memandang tepat ke arah murid yang leka dan pasti disusuli teguran segera beberapa orang murid terhadap rakan mereka yang leka.

Akhirnya aku berdiri juga sambil mengajar. Tiba aku disapa oleh seorang murid perempuan ketika lalu berhampiran mejanya.

"Cikgu, kami tidak sempat besar kan?" tanya seorang murid perempuan.

"Sempat bah. Kenapa kamu cakap tak sempat besar?" aku bertanya kembali.

"Sebab yang 2012 tu?" murid itu menjawab seolah-olah meminta kepastian.

"Oh..." aku berfikir sejenak. Mungkin saja yang dimaksudkan adalah hari kiamat yang pernah diceritakan di sana sini, aku meneka apa yang sedang difikirkan oleh murid ku.

"Jangan percaya...itu rahsia Allah, kita tidak tahu bila berlaku." Ringkas saja jawapan ku. Segera ku ubah topik perbula kepada pelajaran ku. Dan murid ku yang bertanya sebentar tadi hanya terdiam dan fokus semula terhadap pelajaran.

Tapi minda ku juga menganalisa kerana janji Allah pasti berlaku. Ya, Kiamat pasti berlaku jua, tapi tidak diketahui bilakah tarikh rahsia Allah itu.

3 comments:

Ce'gu JAERA said...

hehehe.. ini lah akibat pengaruh filem... hinggakan anak2 bangsa kita pun terpengaruh

Anonymous said...

He he...
Kira ok juga budak tu kan lifah

JaLiFaH BinTi MuHaMiN said...

Madil: Hehehe...ya bah Madil. Filem dan cerita paling senang mempengaruhi ni... ^_^

Anonymouse: Ehhehhee... :D