♥ Jika bersama kita adalah Rasulullah ♥ Lau Kaana Bainana al-Habeeb ♥

ALHAMDULILLAH - (Opic & Amanda)

Qasidah Istighfar

Wednesday, April 6, 2011

ENTAH APA DI MINDANYA



ENTAH APA DI MINDANYA

( Catatan peristiwa: 03.04.2011_Ahad_7.50 malam )

Entah...apa dimindanya. Dalam asyikku mengguakan sabun mandi jenama dettol, tiba-tiba aku merasakan sesuatu yang kasar.

"Mungkin sabun ni jatuh, lalu terkena batu kecil. Tapi...bila masa ada batu kecil di kamar mandi ini? Ermm..mungkin saja dari kasut sekolah yang dibasuh." Hatiku mula menganalisa.

Sedaya upaya ku cuba membuka kekasaran itu. "Ermm...agak sukar..kuku agak pendek. rasanya bukan batu kecil...tapi kayu kecil." hati ku semkin mendapat jawapan pasti.

Tinggggg...ada satu idea. "Ya...kena gunakan gigi...lagipun sabun ni agak licin."

Akhirnya.....dapat juga ku cabut kayu kecil yang dipacak masuk dalam sabun mandi dettol ini. Bukan sebatang tapi ada dua batang kayu kecil yang dikenalpsti 'pencungkil gigi'.

"Siapa punya angkara ini? Antara adik bongsu perempuan dan adik bongsu lelaki." Aku sekali lagi menganlisa.

"Petang tadi baru sahaja kami menjamu selera di Restoran Lann, jalan Damai. Menu soto ayam yang ditaja oleh sahabatku, Cikgu Mazreni. Dan selepas makan, aku melihat adik lelaki ku tidak jemu-jemu menyentuh penyungkil gigi di atas meja. Haaa....aku yakin ini pasti angkara dia." Aku semakin pasti.

Setelah selesai membuka kayu pencungkil gigi, segera ku bawa bukti dan menyoal siasat dua orang adik ku yang khusyuk menonton rancangan kartun di TV. Yang pasti adik perempuan iklas menjawab "bukan saya". Adik lelaki turut mengucapkan perkataan yang sama....tidak mahu kalah barangkali.

"Jadi ....kalau bukan kamu berdua ...siapa??" Sergah ku dengan nada suara agak tinggi. Dalam masa yang sama, aku tidak dapat menahan gelak di bibir. Lucu mengenangkan bagaimana susah payah aku menegluarkan pencungkil gigi dari sabun mandi sebentar tadi, hingga sanggup menggigit sebahagian kecil sabun dettol tersebut. Dan ini juga pengalaman pertama ku merasa sabun dettol yang tawar. "Hikhik...aku masih merasa lucu...".

"Tapppp.." satu tamparan geram bergema di belakang adik ku. Sengaja ku lakukan agar dia berterus terang.

Dengan mata yang kemerahan, adik lelaki ku akhirnya mengaku memasukkan dua pencungkil gigi dalam sabun mandi tersebut. Sejurus selepas pengakuannya, maka, keluarlah ceramah nasihat ku untuknya. Adik ku hanya mengganguk faham dengan reaksi mata merah.

"Huhhh...entah apa di mindanya. Sukar difahamai...." Hati ku masih hairan hingga ke hari ini.

No comments: