♥ Jika bersama kita adalah Rasulullah ♥ Lau Kaana Bainana al-Habeeb ♥

ALHAMDULILLAH - (Opic & Amanda)

Qasidah Istighfar

Wednesday, April 20, 2011

BERPATAH BALIK


BERPATAH BALIK

Catatan Peristiwa: 19 April 2011 (Selasa)_11.00pagi_Highway Apin-Apin - Keningau, Sabah.

Mata ku agak berat ketika aku disapa kak Mi. Ketika itu aku sedang menyiapkan RPH (Rancangan Pengajaran Harian) ku.

"Boleh saya minta tolong hantar anak saya balik, dia berak-berak." pinta kak Mi.

"Oh, boleh...boleh. Lagipun kelas saya sudah habis." Jawab ku beriya-iya.

Kami sempat singgah di klinik Apin-Apin seketika untuk mengambil ubat. Sekitar 40 minit berada di klinik, urusan mendapatkan ubat selesai. Ketika itu akau sempat berbual bersama isteri pakcik sepupu kepada ibu ku, Kak Rn.

"Kakak bawa keta pegi kerja sudah kan.." aku membuka cerita ketika bersamanya.

"Dululah, tapi baru-baru ni saya langgar pokok. Terus saya tidak berani bawa kereta lagi." jelasnya. Aku sekadar mengangguk faham.

Selesai berurusan, aku, kak Mi dan anak lelakinya (9 tahun) segera bergerak ke kampung sekitar pekan Apin-Apin dimana kak Mi menetap. Rumah kak Mi agak besar dan mempunyai laman yang agak luas. Mereka bernasib baik kerana memiliki tanah sendiri untuk mendirikan rumah. Dibelakang rumah mereka terdapat ladang getah milik ibu mertuanya.

Kak Mi menjamu ku dengan segelas jus oren dan biskut oat sambil berbual-bual mengenai ikan hiasan. Sekitar jam 10.50 pagi kami selesai berurusan dan aku memandu kereta ku balik ke sekolah bersama kak Mi.

Beberapa minit memasuki jalan lurus highway Apin-Apin, aku melihat ada kereta hitam merapati kereta ku dari belakang. Ketika itu aku baru sahaja melepasi simpang Ranggom-Kepayan, jalan perkampungan untuk sampai ke kampung halaman ku jua. Aku segera menjauhkan jarak kereta ku dengan kereta belakang. Segera ku tekan sedikit minyak dan meter naik melepasi 50 km/jam. Segera ku tukar gear manual kepada gear 5 dan perjalanan ku agak pantas dengan kelajuan 80km/jam.

50 meter dihadapan ku, seekor anjing putih bertompok coklat baru melintas jalan di mana lorong jalan tersebut akan ku lalui. Tapi aneh, anjing tersebut berhenti seketika di lorong bertentangan, bersebelahan dengan jalan ku. Anjing tersebut seolah-oleh menghidu sesuatu. 4 meter sebelum kejadian, anjing tersebut tiba-tiba berpatah balik.

"Babbbbbbbbb" satu dentuman amat kuat di hadapan kereta ku. seolah-oleh melanggar satu objek manusia, padahal anjing tersebut tidaklah besar sangat.

Walau mulut ku terkunci, hati ku menjerit "Astaghfirullah....habislah berkecai badan dan kepala anjing tu. Aku tak boleh break, kereta dibelakang ku masih rapat. Kalau aku break, pasti dia tak sengaja melanggar ku dari belakang. Aku tiada pilihan, terpaksa meredah laju dan melanggar seekor anjing tersebut.

"Alamak kak, mati ka tu?" aku bertanya pada kak Mi dan cuba mengerling cermin sisi sebelah kiri, namun tiadaapa yang sempat ku lihat. Ketika itu pemanduan ku semakin perlahan dan kereta yang agak rapat dengan ku sebentar tadi telah memotong perjalanan ku.

"Ok saja tu, masih berjalan lagi." Jawab kak Mi yang sedang sarat mengandung 7 bulan.

"Nasib masih hidup." itu saja reaksi ku dan aku kembali fokus pada pemanduan ku.

Hati ku tertanya-tanya, bagaimana keadaan kereta ku nanti. Segera ku teringat peristiwa yang sama di mana kereta kembara kakak sulung ku terlanggar anjing di sekitar jalan kampung Penagatan Laut. Anjing tersebut hanya menjerit dan masih hidup. Satu dentuman yang kuat juga kedengaran seperti dentuman yang berlaku sebentar tadi. Kereta kembara kakak ku selamat, tiada sebarang kerosakan yang berlaku. Dan, aku masih berharap, aku memiliki nasib yang sama.

Sekitar jam 11.10 pagi, aku tiba di kawasan sekolah ku. Segera ku parking kereta ku di garaj bersebelahan rumah guru ku dan turun mengintai apa yang rosak. Pada mulanya semua nampak baik-baik saja. Setelah aku meneliti dari setiap sudut hadapan kereta, terdapat retakan pecah kesan daripada dentuman melanggar anjing tersebut. Bumper tersebut juga agak jatuh 1 cm setelah aku melihat ada jarak terpisah berhampiran lampu kereta ku. Hati ku tiba-tiba gelisah namun ekspresi wajah ku tidak menunjukkan apa-apa.

"Kenapa anjing itu berpatah balik???" Aku masih tertanya-tanya dan menurut Kak Mi, mereka juga pernah mengalami benda yang sama namun mereka bertuah kereta D-Max mereka agak tinggi, sama seperti kereta kembara kakak sulung ku. Ermmm....rupanya kereta Myvi ni agak rendah, sering saja menyondol tanah pada jalan berlubang.

"Nah, saya bayar minyak." Kata kak Mi ketika kami berjalan beriringan menuju ke bilik guru.

"Oh...tidak apa, kakak sudah bayar lebih untuk 'assignment' yang saya buat hari tu" aku menolak pemberiannya.

Fikiran ku kembali menerawang. Baru sahaja sehari aku meraikan genap umur 29 tahun, aku telah menerima hadiah berbentuk ujian kemalangan kecil. Ermmm...semoga ada kesabaran yang tinggi beraja di hati ini. Namun, secara jujurnya aku terkadang kalah dengan kesabaran ku setelah beberapa jam senyuman ku agak susah terlukis di wajah.

No comments: