♥ Jika bersama kita adalah Rasulullah ♥ Lau Kaana Bainana al-Habeeb ♥

ALHAMDULILLAH - (Opic & Amanda)

Qasidah Istighfar

Wednesday, August 18, 2010

SIPUT BABI


SIPUT BABI

"Siput Babi" ada di mana???

Yeazaa....Siput Babi ada di mana-mana saja.

Ada di pokok bunga, ada di dinding rumah dan ada yang pandai naik tangga.

KEJUTAN SI SIPUT BABI (19.03.2010_Jumaat_10.38 malam)

Pada suatu hari......perut ku memberi isyarat.... "TANDAS".

Baiklah, aku segera menunaikan hajat.

Tiba-tiba.... "apocotttt" ... aku hampir terlompat apabila melihat dua ekor Siput Babi betul-betul selesa dalam gayung dan seekor lagi di hujung getah paip.

"Syukur...aku tak pengsan. Masih boleh kawal 'kejutan' seperti ini." bisik ku.
Aku tersenyum sendiri di dalam tandas sebelum aku menjatuhkan dua ekor siput babi tersebut di luar rumah. "Maafkan saya wahai Siput Babi" bisik hati kecil ku.
Sementara itu, minda ku mula bermain dengan soalan demi soalan. "Kenapa Siput Babi masuk dalam rumah? Bagaimana Siput Babi ini boleh masuk ke ruang tandas?"
-TING- Setelah dianalisis, minda ku membina jawapan sendiri.
"Sekitar bulan Febuari dan Mac 2010 ini, cuaca panas berpanjangan sehingga menyebabkan rumput diluar semakin kering. Hujan pula sudah beberapa minggu tidak turun. Berkat usaha Siput Babi, melalui ruang saluran air, ia akhirnya tiba di destinasi lembab membahagiakan dan ada banyak air (di kamar tandas)."



TEKA TEKI SIPUT BABI

Pertama kali saya dengar soalan teka teki ini daripada pensyarah di Maktab Perguruan Tawau Sabah (KPLI_Jan 2008). Dan kali kedua saya degar daripada rakan FB sebentar tadi yang juga seorang ustaz/pensyarah yang bertugas di Maktab Perguruan Ken Tuaran Sabah.

Bunyi soalan:
"Mengapa siput babi ni jalan sekejap berenti..... jalan sekejap berenti..... jalan sekejap berenti..... jalan sekejap berenti lagi?"

Apa jawapan anda?
Terlintas jawapan di minda ku, mungkin Siput Babi sedang meneropong mana satu jalan yang sesuai dilalui. Namun jawapan ini sebenarnya tak betul.

Jawapan sebenar ialah :
Siput Babi dalam keadaan KELIRU. "Aku ni...SIPUT ka...BABI ka?" kata si Siput Babi sambil menoleh ke kiri dan ke kanan.
BICARA KAMI DI FB:
Teka-teki ustaz (sahabat FB):

อับดุลซาตาร์ มูฮัมหมัด mengapa siput babi ni jalan kjp berenti..... jalan kjp berenti..... jalan kjp berenti..... jalan kjp berenti.....

Jalifah Azliza Azlan OOo...itu soalan pensyarah sy d Maktab Tawau tahun 2008. Jawapannya: Siput Babi KELIRU... "Aku ni...SIPUT ka...BABI ka?" kata si Siput Babi. Betul ka ustaz??

อับดุลซาตาร์ มูฮัมหมัด btul la tu

Jalifah Azliza Azlan Yeahhhhhh...

Jawapan teman-teman lain:

Einytrah CokLet sekejap dia rasa dia siput...dia jalan...pastu dia rasa dia babi dia berenti pikir lagi balik...rasa dia siput...dia jalan...pastu dia rasa dia babi dia berenti lagi balik...begitula itu ;p

نور Alizah dia berenti rehat tu...berat cengkerang yg dia bwk...huhu

Mazani Kasioh kepanatan bah dia pah..ada asma kali ..tula jln pn skjp2 stop..ambk nafas n tenaga dl..bgs suh dia minum milo..spya cergas dan kuat hihihi

Ajie Andun hahaha siput babi pun moden sdh ba skg ni hehehe

Antara aku & Pn Sairana:

ShaiErla QuerlaShandez Dia confuse bah tu Ipah sama ada dia siput atau babi!Kikiki

Jalifah Azliza Azlan Pn Sai: Iya...banar...tepat sekali. Teringat plak sama TK Jamaludin...sejak sy soal dia teka teki ni...dia namapak sy saja terus cakap..."Siput ka...Babi ka"? Heee.

ShaiErla QuerlaShandez Kau tu Ipah balik2 TK sebut teka-teki ini masa anual camps,sampai penat kami dengar!

Jalifah Azliza Azlan Pn Sai: Ahahhahha.....nakal kamurang arr...tahan jak tu telinga. Last sudah TK kan tahun ni kan, ermmm... silih berganti jak TK. Macam rugi ndak p Kem Tahunan, tapi teda jaga adik2 sy d rumah guru juga ba.
Hmmmm...pada saya hidup di bumi Tuhan ini indah sekali jika kita cuba memahami kehidupan makhluk lain. Makhluk seperti haiwan, serangga kecil dan tumbuh-tumbuhan. Bersyukur kita dicipta sebagai manusia yang berakal dan lebih hebat dari makhluk lain. :)

No comments: