♥ Jika bersama kita adalah Rasulullah ♥ Lau Kaana Bainana al-Habeeb ♥

ALHAMDULILLAH - (Opic & Amanda)

Qasidah Istighfar

Saturday, August 21, 2010

AKU BANGGA DENGAN MURID KU


AKU BANGGA DENGAN MURID KU
Sekitar awal bulan Ogos 2010, aku telah memberikan tugasan Pendidikan Sivik & Kewarganegaraan kepada muridku untuk menyiapkan CARTA KELUARGA KEMBANGAN sebagai kerja tambahan di rumah. Sesiapa murid ku yang dapat menyiapkan tugasa dengan baik akan diberikan ganjaran hadiah . Namun seperti biasa hanya seorang yang mengahantar tugasan di kelas 5A. Dalam senyuBoldm...ada rasa terkilan di hati.

Mujurlah seorang murid yang menghantar tugasan tersebut amat memuaskan hati ku. Sedikit sebanyak kekecewaan ku terubat dengan karenah murid. Tambahan pula aku mengetahui kekurangan hidup yang dialamai oleh murid-murid ku yang majoritinya berasal daripada keluarga petani. Kekurangan ini mungkin penyebab kepada tugasan yang tidak siap tugasan atau sememangnya mereka lupa atau malas. Kekerapan memberi denda kadangkala membuang masa waktu P&P yang sepatutnya dimanfaatkan untuk mengajar.

Oleh itu, aku lebih suka menggunakan HADIAH sebagai peneguhan kepada murid ku yang rajin.


"Beri tepukan kepada Wan Nur Azmina kerana telah menyiapkan tugasan dengan baik. Tahniah. Ini hadiahnya." aku mengarahkan rakan sekelas Wan Nur Azmina untuk memberi tepukan di atas kerajinannya untuk menyiapkan tugasan yang diberi.

Bebebrapa murid menumpukan mata pada hadiah yang baru diperolehi Azmina. Aku cuma tersenyum memerhatikan mereka. Walhal hadiah yang ku beri tidaklah mahal sangat. Namun cukup untuk membuatkan murid-murid ku dihargai dan berasa amat bangga.

2 comments:

Gen2Merah said...

bestnya jadi cikgu macam Jelo.. baik hati dan rajin dan penyayang dengan murid

JaLiFaH BinTi MuHaMiN said...

HEhehhe...ada masa tersasar jua Madil. Tapi berusaha buat yg terbaik jak..hee. (Salam 14 Ramadhan ya... :D)