♥ Jika bersama kita adalah Rasulullah ♥ Lau Kaana Bainana al-Habeeb ♥

ALHAMDULILLAH - (Opic & Amanda)

Qasidah Istighfar

Thursday, July 12, 2012

MENU KETIKA TIADA SELERA


MENU KETIKA TIADA SELERA


Demam yang tidak diundang akhirnya menguasai diri. Namun, entah kenapa saya masih memaksa diri ke sekolah. Mungkin saya beranggapan demam ini biasa sahaja. Saya cuba sebaik mungkin untuk mengajar subjek Bahasa Malaysia di kelas Tahun 2 Bestari selama 1 jam 30 minit. Namun kekuatan diri saya tidak bertahan. Saya sekadar memberi sedikit ulasan mengenai tajuk pelajaran dan tidak banyak menulis. Murid pula sedaya upaya memahami arahan tugasan yang saya berikan.

Selesai tugasan di kelas, lonceng sekolah dibunyikan tanda masa persekolahan sudah berakhir. Semua guru dan murid pantas meninggalkan sekolah. Selepas menandatangani buku kehadiran guru waktu pulang, saya mengahayunkan kaki untuk segera pulang ke rumah guru. Bantal memanggil diri saya untuk merehatkan kepala yang mula memberat. Dan saya terlelap sekitar 2 jam 30 minit.



Lena yang menyapa diri membuatkan saya tidak menyedari kudua-dua adik saya berangkat ke sekolah agama pada waktu petang. Sayup-sayup kedengaran bunyi perbualan dikaca televisyen ketika mata saya kembali segar. Rancangan kartun kegemaran adik bongsu saya masih terpasang dan menceriakan suasana yang sunyi.  

Jam pula sudah menunjukkan 3.00 petang. Waktu solat Zohor masih berbaki dan saya menggagahkan diri untuk mengambil air wuduk. Selang 30 minit selesai menunaikan solat Zuhur, solat Asar pula saya tunaikan agar boleh bersenang lenang menghabiskan waktu Asar hingga ke Maghrib.

Sunyi terasa walaupun televisyen tidak putus-putus dengan rancangan kartun yang sentiasa menyiarkan pelbagai rancangan. Saya menjenguk seketika ke dunia maya facebook, tiada yang menarik. Hujan gerimis diluar pula mula merenjiskan airnya. Ketika itu, perut saya memberi isyarat untuk diisi. Entah apa yang boleh dimakan ketika diri dalam keadaan yang tidak berselera.

Saya teringat ikan tilapia yang baru dibeli di tengah perkampungan Kampung Merampong melalui seorang rakan sekerja saya. Ikan tilapia tersebut masih segar dan hidup ketika di bawa balik ke rumah. "Ya, saya akan memasak sup ikan tilapia menggunakan periuk belva. Campurkan halia, daun kunyit, tomato, asam keping, bawang merah, bawang putih, serbuk kunyit, garam dan ajinamoto" hati saya berbisik sendiri.

Rancangan dan menu yang diimaginasikan dalam minda selesai terlaksana juga. Alhamdulillah tenaga kembali pulih bila perut kenyang terisi. Tiada lagi rasa lapar dan saya kembali seketika ke dunia maya. Kembali menaip di sana-sini atau menjenguk blog saya yang sekian lama terbiar dan ke ruang maya sahabat facebook yang lain. Semoga diri ini masih bertahan menghadapi demam yang hadir mrnguji diri. ^_^

4 comments:

Anonymous said...

rehat la bah ...ko masih kurang rehat tu

Anonymous said...

sakit2 pun dapat masak lagi...caya lah fah...saya kalo camtu mesti terbaring jak lah...alhamdulillah sakit2 ni jarang2 kena...

Anonymous said...

cayalah sakit2 pun dapat masak lagi...he3...

JaLiFaH BinTi MuHaMiN said...

Ya...sedang mencari rehat sampai terlebih-lebih tidur ni. ^__^

Daud : Hikhik...tiada orang mau diharap masak bah Del. Tinggal di rumah guru dengan adik-adik saja. Kalau ada mama, konfirm minta masak sama mama saja ni. Syukurlah kalau sentiasa diberi nikmat sihat, boleh buat banyak kerja dengan baik. Hehehe.. :D