♥ Jika bersama kita adalah Rasulullah ♥ Lau Kaana Bainana al-Habeeb ♥

ALHAMDULILLAH - (Opic & Amanda)

Qasidah Istighfar

Sunday, July 15, 2012

ADA YANG JAHAT






ADA YANG JAHAT

"Ini sayaur apa, batang keladi bah kan? Gatal ka ni? Berapa harganya?" saya mengajukan pertanyaan terlebih dahulu sebelum membeli sayur batang keladi tersebut. Sepasang mata saya merenung seketika sayur batang keladi yang siap dihiris dan diikat dalam bungkusan plastik lutsinar.

"Ya, keladi. Tidak gatal ni. RM1.00. Rebus dulu lah sebelum masak" pertanyaan saya dijawab dengan baik.

"Kenapa perlu rebus?" saya sengaja memberikan persoalan kerana saya tidak pernah merebus sayur batang keladi sebelum ini. Sambil menanti jawapan, saya memandang tepat ke arah wajah pakcik penjual sayur tersebut.
"Rebus dulu...ada yang jahat" kata Pakcik penjual sayur di sekitar gerai Puncak Damai jalan Kampung Bayangan. Wajah pakcik tersebut kelihatan berumur lingkungan sekitar 60 tahun dan kelihatan selesa memakai topi berwana putih.

"Ada yang jahat? Ermmm...mungkin maksudnya, buang air rebusan yang tidak baik. Tambahan pula, setahu saya keladi sejenis tumbuhan yang gatal. Mungkin juga bertujuan untuk membuang rasa gatal pada sayur keladi tersebut" minda saya sedaya upaya memahami dan memujuk diri mengiakan sahaja jawapan pakcik tersebut.
Bukannya saya tidak pernah memasak sayur batang keladi, namun saya hanya ingin mendengar pesanannya terlebih dahulu. "Siapa tahu ada benda yang baharu" bisik hati kecil saya. Ternyata, saya mendapat maklumat baru. Jika sebelum ini saya memasak sayur batang keladi tanpa merebusnya terlebih dahulu, tapi kini saya mengubah cara seperti pesanan pakcik penjual sayur tersebut.

"Rebus dulu, kemudian baru masak seperti biasa, letak minyak, bawang dan lain-lain" Pakcik memberikan penjelasan lagi.

"Oooo...bah." saya menjawab ringkas. Namun, minda saya sudah mencipta resepi yang sama cuma perlu ditambahkan ikan masin dan serbuk santan kelapa. 

"Kamu tinggal di mana? Bayangan ka?" pakcik tersebut tiba-tiba bertanya ketika saya ingin berlalu pergi 


"Oh, tidak. Kampung saya di Penagatan Ulu. Sekarang tinggal di rumah guru SK Merampong" saya segera membuat pembetulan. Setelah mengucapkan terima kasih, saya memohon diri untuk meninggalkan gerainya.

No comments: