♥ Jika bersama kita adalah Rasulullah ♥ Lau Kaana Bainana al-Habeeb ♥

ALHAMDULILLAH - (Opic & Amanda)

Qasidah Istighfar

Monday, February 27, 2012

KEJUTAN PADA JIWA HAMBA

KEJUTAN PADA JIWA HAMBA

Sedikt kejutan dan terasa kepala sedikit memberat apabila melihat perubahan pada jiwa seorang hamba. Kenapa begitu sekali nekad pada tingkahlakunya? Semoga Allah permudahkan urusan hamba-hambanya. Semoga kita semua dipanjangkan usia dalam mentaati-NYA.

Bila emosi sakit tenat, akan terlontar pengulangan kata-kata yang sama. Tanpa disedari, berpuluh lembaran hari akan diisi dengan kata-kata yang sama itu. Andai perkara itu yang sering berlaku, itu petanda bahawa emosi mereka sebenarnya sedang sakit dan memerlukan rawatan psikologi.

Orang yang mengalami emosi sakit ini biasanya tidak akan menyedari kenapa dan mengapa kata-kata yang dikeluarkan sentiasa berulang. Ini disebabkan si pesakit emosi diumpamakan seperti manusia yang telah terjatuh ke dalam lubang perigi buta yang dalam, gelap dan sepi. Tiada siapa yang mampu menolongnya andai mereka tidak memahami situasi si pesakit emosi.

Emosi yang sakit tenat biasanya tidak mudah dikenalpasti kerana tindak tanduk si pesakit masih kelihatan waras . Namun sekiranya dibiarkan berlarutan, akal waras si pesakit akan berkrisis dengan perasaannya sendiri. Si pesakit semakin tidak mampu memberi jawapan yang tepat untuk diri sendiri.

Sekiranya krisis emosi ini berlarutan tanpa penyelesaian, emosi si pesakit ini akan mencapai tahap ketidakmampuan untuk mengatasi krisis emosi yang dialami dan boleh menyebabkan pesakit tidak mahu menerima kejadian yang dihadapinya. Andai buruk yang diimaginasi, maka buruk jugalah keadaannya dan sebaliknya andai yang baik diimaginasi, maka baik pulalah kejadiannya.

Penyakit emosi ini juga dipengaruhi dari segi iman seseorang. Sekiranya, iman si pesakit masih kukuh, besar kemungkinan, tindakan negatif seperti membunuh diri tidak akan dilakukannya. Sebaliknya jika imannya rapuh, maka rapuh jugalah tindakannya untuk melakukan yang terbaik untuk dirinya sendiri. Iman yang rapuh sering berjaya menjerumuskan diri si pesakit emosi untuk tunduk pada imaginasi negatif dan memusnahkan diri.

Oleh itu, berpeganglah selalu pada cinta Allah SWT. Walau sesakit mana ujian-Nya, DIA selalu mendengar rintihan dan doa hamba-hamba-Nya. Sememangnya Allah tidak kelihatan di mata, tidak berbicara, namun percayalah DIA selalu ada memerhatikan kita. Buktinya kejadian alam dan manusia di dunia yang tidak dapat diatur oleh manusia itu sendiri.

Semoga kita semua kembali kepadanya-Nya dalam keadaan yang baik (mati dalam khusnul khotimah). Elakkan mati dalam keadaan yang menyeksa diri sendiri. ^_^

No comments: