♥ Jika bersama kita adalah Rasulullah ♥ Lau Kaana Bainana al-Habeeb ♥

ALHAMDULILLAH - (Opic & Amanda)

Qasidah Istighfar

Sunday, January 15, 2012

ANTARA BELALANG DAN MENTADAK (BOYON)


ANTARA BELALANG DAN MENTADAK


11.01.2012 (Rabu)_8.20 pagi_Kelas Tahun 1B

Cikgu J: Baiklah, siapkan latihan muka surat 1 dan 2 ya. Untuk muka surat 2, warnakan benda yang hidup sahaja ya.

Lantunan suara yang sengaja ku tinggikan mengandungi harapan agar semua murid-murid ku memahami dengan jelas apa yang ku arahkan. Murid-murid memahami arahan dariku dan mula menyiapkan tugasan dalam buku kerja masing-masing. Aku yang kebetulan mengajar subjek Dunia Sains Dan Teknologi bergerak ke hulu dan kehilir memerhatikan satu persatu murid agar menyiapkan tugas disamping membantu kalau-kalau ada murid yang masih tidak memahami apa yang telah ku arahkan.

Satu demi satu kumpulan meja ku pantau dan ku perhatikan. Tiba di kumpulan meja paling belakang, aku terdengar perbualan dua orang murid lelaki yang duduk bersebelahan.

Murid A: Itu bukan belalang...itu boyon.

Murid B: Bukan...belalang bah.

Murid A: Boyon....sebab tangan dia besar. Kalau belalang ada sayap.

Murid B: (terkebil-kebil...*_*)

Aku sengaja menyampuk perbualan mereka bagi memberikan penjelasan. Perdebatan anak-anak kecil yang baru mengenali dunia sekeliling pasti mengganggu sedikit tugasan yang diberikan oleh guru. Malahan cerita-cerita yang berkaitan dengannya akan terus dikongsikan sehingga melalaikan tugasan yang diberi.

Cikgu J: Ya...itu boyon dalam bahasa Dusun. Kalau bahasa Melayu mentadak. Mentadak dan belalang, kedua-duanya ada sayap.

Murid A: Nah kan...... ^_^

Murid B: *o*

Masuk dua tahun aku mengajar subjek Sains tahun 1, sering sahaja aku mendengar kekeliruan murid mengenai perbezaan belalang dan mentadak. Malahan nama mentadak sering disebut dengan bahasa ibunda iaitu 'boyon'. Semoga murid-murid ku semakin bertambah ilmu dan pengetahuan. :-)

No comments: